Gør ondt når jeg får det varmt og sveder!!!
brevkassespørgsmål af
Forvirret dreng
15 år
Jeg har dette problem, og det har stået på i et par måneder. Jeg har valgt og skrive herinde, da jeg garn søgt på nettet rigtig meget, men jeg synes ikke der står et ordenlig svar. Nu til mit problem. Hver gang jeg får det varmt (dyrker sport, motion, er nærvær osv.) begynder det og gøre ondt og klø. Det sker primært på min ovrekrop, ansigt, hovedbund og arme. Keg bliver rød der, når reaktionen sker. Jeg har virkelig ingen ide om hvad det kunne være, og det gør mig sindssyg. Det plejer tit og gå væk hvis jeg ligesom er begyndt svede. Jeg prøver og gå i træningscenter så meget som muligt, men det gør mig seriøst så umotiveret, hvis jeg skal gå jeg skal gå igennem den kamp. Hilsen en meget forvirret dreng.

Svar:
Hej,
Mange tak for dit spørgsmål.
Jeg kan godt forstå du er generet over at det klør og smerter når du får det varmt. Det er svært at sige præcist hvad det kan være, men det kan dreje sig om flere ting. Det kan være at du har tør hud og måske en smule eksem. Når du så sveder vil det gøre ondt og klø. Behandlingen til dette er at du morgen og aften smører dig med fed uparfumeret fugtighedscreme.
Alternativt kan det dreje sig om nældefeber. Nældefeber kan udløses af mange ting, herunder varme. Ved nældefeber får man et rødt udslæt som skifter position på kroppen, og som kommer og går. Behandlingen for dette er at forsøge at indtage en enkelt antihistamin (allergimedicin) og se om det hjælper.
Hvis du fortsat er generet af det, så synes jeg du skal tage op til din læge, da man nok bliver nødt til at undersøge din hud og stille dig et par spørgsmål før man kan komme nærmere årsagen og finde løsningen på dit problem.
Jeg håber du kan bruge mit svar, ellers er du velkommen til at skrive ind igen.
De bedste hilsner
Morten
Læge