Gymnasiom
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej min navn er Alih, og jeg vide vil om jeg ind på gymnasiom kan "komme"? Jeg få 3 i genemsnidt, og jeg nysgerig. Håber i vil svarre...Hilsen Alih ;-)

Svar:
Hej Alih på 14 år,
Selvfølgelig vil vi svare på dit spørgsmål. Jeg kan godt forstå, at du er nysgerrig omkring, om du kan komme på gymnasiet - det er jo rigtig spændende og nogle gange også lidt forvirrende, når man skal til at finde ud af, hvad man skal efter folkeskolen.
Du spørger, om du kan komme ind på gymnasium med 3 i gennemsnit. Det er sådan, at der ikke kræves noget bestemt gennemsnit for at blive optaget på gymnasiet  - uanset om det er handelsgymnasium, teknisk gymnasium eller det almene gymnaisum og HF. For at blive optaget på gymnasium, skal man have bestået folkeskolens afgangseksamen (9. eller 10.klasse) og være erklæret uddannelsesparat af sin UU-vejleder eller skole. Man skal derudover have haft 2-4 års undervisning i et 2. fremmedsprog (tysk eller fransk). Du kan læse mere om optagelsesreglerne her:
http://www.ug.dk/flereomraader/maalgrupper/6til10_klasse/optagelse_til_d...
Mit råd til dig er, at du snakker med din klasselærer eller UU-vejleder om, om skolen ser dig som uddannelsesparat. Så kan din lærer nemlig også hjælpe dig med at lægge en plan for, hvad du evt. kan gøre for at forbedre dine muligheder for at blive optaget. Du er 14 år, og derfor har du jo lidt tid endnu, hvor du evt. kan arbejde med f.eks. at forbedre dine karakterer. Husk også, at gymnasium kun er en af mange muligheder efter folkeskolen. Dem kan din UU-vejleder fortælle dig en masse om :-)
Held og lykke med det.
Bedste hilsner,
Anne