Grøn urin
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej.
Jeg er en pige på 16. Da jeg gik på toilettet, så mit tis grønt ud, hvilket bekymrede mig. Jeg googlede det og fandt frem til, at dette kan skyldes vitaminer? Jeg er lige præcis i dag (om eftermiddagen) begyndt at tage B vitamin.
Kan det være derfor? Burde jeg ringe/gå til lægen?
Tak og mvh.

Svar:
Hej med dig
Mange tak for dit spørgsmål. Det er rigtigt, at B-vitamin tilskud kan give en stærk gullig, næsten grønlig misfarvning af urinen, ligesom en række medikamenter også kan give det. Overskydende B-vitamin, altså det der ikke optages af kroppen, bliver nemlig udskildt via urinen. Nu kender jeg ikke årsagen til, at du tager ekstra B-vitamin og ved ikke, om du kun spiser et bestemt B-vitamin eller flere (der findes jo flere forskellige). Du kan overveje at spørge din læge til råds med henblik på specifikt B-vitamin tilskud, men husk på at kroppen bedst optager vitaminet ved at spise friske grøntsager og frugt.
Grøn urin kunne også være et tegn på blærebetændelse, så hvis du har tendens til det og måske også oplever andre symptomer herpå, som ildelugtende urin og hyppig sviende/smertende vandladning, så bør du kontakte din læge.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar.
Mvh., Tatjana