Gro nu hår
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej Cyberhus!! Jeg ved ikke om det er det rigtige sted at skrive ind, men min veninde gav mig forslaget, så det vil jeg prøve. Jeg har besluttet for et stykke tid siden, at jeg gerne vil have langt hår næsten ned til numsen. Mit hår går næsten til brysterne, så der vil nok gå et stykke tid endnu. Kan det nå at vokse så langt på 2 år? Jeg spiser sundt, drikker masser af vand, og spiser en del vitaminpiller (Pillerne er hver for sig) B-vitamin, C-vitamin, Zink, Fiskeolie, E-vitamin, og en form for multi, men med extra energi i. Og så spiser jeg kalk hvor der også er D-vitamin i. Jeg bruger ikke glattejern eller krøllejern, eller sætter det op. Jeg bruger vitamin shampoo, balsam og hårkur fra Matas. Og i morgen skal jeg begynde at træne igen med min mor, noget power-walking. Hvad kan jeg ellers gøre? Håber at det er okay jeg har skrevet ind til jer :) Hilsen Mig :)

Svar:
Hej med dig
Lad mig starte med at skrive, at du altid er velkommen til skrive ind til os. Det er ikke sikkert vi kan svare, men du kan i hvert fald altid prøve :)
For at svare på dit spørgsmål, må jeg hellere være ærlig, og sige at jeg på ingen måder ved alt om hår, men jeg vil stadig gerne give dig mit bud på dit spørgsmål.
Lige som alt andet der handler om kroppen, er første skridt for at få sundt og stærkt hår, at sørge for at leve sundt, hvilket betyder at man sørger for at spise varieret, dyrke motion, ikke ryge osv. Men i forhold til hårvækst, kan jeg ikke finde noget, der skulle kunne fremskynde processen. Det er meget individiduelt hvor hurtigt ens hår vokser, så du må nok desværre bare være tålmodig.
Jeg føler mig lidt forpligtet til lige kort at kommentere det du skriver om dine kosttilskud. Det er en rigtig god idé at sørge for at man får nok vitaminer og mineraler, men man kan faktisk også få for meget. Nogle vitaminer er vandopløselige, så dem "tisser" man egentlig bare ud, hvis man får for meget. Andre vitaminer er fedtopløselig, så de bliver inde i kroppen, også selvom der er "for mange", og det kan faktisk blive sundhedsskadeligt. Jeg vil ikke på nogen måder gøre de bange, for jeg har ingen fornemmelse af hvor meget du får af de forskellige, men jeg vil råde dig til at være opmærksom på at det rent faktisk kan blive for meget. Samtidig vil det heller ikke have en gavnlig effekt hvis kroppen ikke mangler noget, og så er det jo egentlig bare ærgeligt at bruge penge på det.
Det jeg vil råde dig til i stedet er, at sørge for at spise sundt, fx. spise efter de otte kostråd og hvis du så synes det er svært at spise så varieret, så måske nøjes med en multivitamin. Og til allersidst, vil jeg råde dig til altid at spørge en læge eller måske sundhedsplejersken på din skole til råds inden du tager et kosttilskud.
Jeg håber du om to år har de lange lokker du drømmer om :)
Mange hilsner
Anne Marie