graviditet? konsultation, hvad kan jeg forvente?
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej
Jeg ved ikke om, det her er et underligt spørgsmål, men jeg tager chancen alligevel.
Måske skal jeg give lidt forhistorie først.
Jeg er en pige på 16 år og jeg har her inden for de sidste par dage fundet ud af at jeg er gravid, eller det siger de der graviditetstests, jeg har taget eller, hvad man nu siger.
Baggrunden for hvorfor jeg er blevet gravid er ret kompliceret, ment på den måde at det er personen, som har gjort mig gravid, som gør det hele kompliceret. Kort sagt, så har jeg fortalt faren til barnet, at jeg er gravid, men han vil ikke tro på mig, før jeg har været til lægen og har fået det bekræftet. Problemet er, at faren til barnet nægter, at jeg går alene ind til min læge, så nu kommer vi til spørgsmålet/spørgsmålene.
Hvad vil I spørge om ifht. hele situationen?
Hvad kan jeg forvente i forhold til corona??
Ville jeg godt kunne nægte at lade én komme med en til min læge, selv hvis personen gerne vil med ind og at man først siger det til personen, når man står i venteværelset?
Ville man godt kunne ringe til sin læge dagen før konsultationen og forklare, at man bliver nødt til at snakke med ham/hende alene? à hvilket jeg nok har brug for.
Jeg ved ikke, hvad jeg kan forvente og det skræmmer mig, det er lige før, jeg skider grønne grise.
Mvh. hende den nervøse/utrygge.

Svar:
Hej Anonym
Det er nogle rigtig gode spørgsmål, og jeg skal prøve at svare, så godt jeg kan.
Lægen vil teste om du er gravid, og hvis du er, vil din læge spørge ind til dine tanker om graviditeten. Om du ønsker barnet, eller om du har gjort dig andre overvejelser. Lægen vil højest sansynligt også spørge ind til om dine forældre kender til graviditeten.
I forhold til Corona, kan det være forskelligt fra læge til læge, men jeg vil formode at du skal bære mundbind, og spritte hænder ligesom så mange andre steder.
Det er dig, og kun dig, der bestemmer hvem der skal med. Hvis du vil tale med lægen alene, er det sådan det bliver.
Du kan altid ringe til din læge og spørge ind, eller forklare, hvis du har brug for det. Jeg synes det er rigtig vogtogt at du gør det i det her tilfælde, fordi du er så usikker på flere af de her ting. Din egen læge kan give dig mere præcise svar, på dine spørgsmål, så de der grise forhåbentligt kan blive lidt mindre.
Mange hilsner Julie