Gravid???

brevkassespørgsmål

Gravid???

brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år

Hej, min kæreste og jeg havde sex for en snart en måneds tid siden, hvor vi var i tvivl om han kom oppe i mig. derfor tog jeg en fortrydelsespille ca. 2 dage efter. jeg har nu fået min menstruation 2-3 uger efter(1-2 uger tidligere end min rigtige menstruation). jeg blødte i de første 2-3 dage meget, og så de sidste 4 dage har det været lidt pletblødning med en underlig konsistens samt nærmest helt sort blod. jeg har læst på en hjemmeside, at præcis dette vil tyde på at man er nygravid. jeg er meget nervøs for dette, og ved heller ikke, hvordan jeg skal fortælle mine forældre det, in case det nu er tilfældet... Vh. en meget nervøs pige

Svar:

Mange tak for dit spørgsmål.

Ud far din mail kan jeg forstå at du er nervøs for om du er blevet gravid efter at have haft sex med din kæreste og at du har oplevet blødning ca. 2-3 efter i havde samleje (1-2 uger tidligere end du havde forventet).

Jeg kan godt forstå du er nervøs, og det er godt du skriver.

Angående blødningen:
I starten af en graviditet vil 1 ud af 5 opleve det der kaldes implantationsblødning. Denne blødning opstår når det befrugtede æg sætter sig fast i livmoderslimhinden. Typisk vil denne blødning ligge op til en uge før menstruationen. Blødningen er ofte mindre end den "normale" menstruationsblødning og kan nogle gange kun bestå af et par bloddråber.
Ud fra det du beskriver synes jeg derfor det lyder tvivlsomt at den blødning du oplevede er en en implantationsblødning. Når man anvender en fortrydelsespille indtager man en stor mængde hormoner der resulterer i at ægget ikke kan sætte sig fast i livmoderslimhinden. Derfor kan man nogle gange opleve kraftig blødning efter at have indtaget en fortrydelsespille. Fortrydelsespiller virker bedst hvis man tager dem hurtigst muligt efter samleje, men de kan have effekt i op til 72 timer efter samleje. Fordi en fortrydelsespille indeholder en stor mængde hormoner kan det nogle gange betyde at ens normale menstruationscyklus bliver påvirket, hvilket kan resultere i ændret blødningsmønster. Ud fra det du beskriver tænker jeg umiddelbart at dette er tilfældet.

For at være sikker på at du ikke er gravid er du nødt til at tage en graviditetstest. Du kan købe dem i supermarkedet eller på apoteket og de er nemme at anvende (bare følg instruktionen). Hvis du er gravid synes jeg du skal tale med dine forældre om det og eventuelt også tale med en læge omkring hvad du ønsker det videre forløb skal være.

Når det er sagt, så synes jeg at dig og din kæreste skal overveje at anvende prævention. Abrudt samleje beskytter ikke 100% mod graviditet, da der også findes sædceller i mandens præsperm. Dvs. hvis I ikke anvender prævention kan du blive gravid selvom din kæreste ikke får udløsning oppe i dig. Mht. prævention, så er kondomer nemme at anvende og beskytter både mod graviditet og kønssygdomme. Alternativt kan du tale med dine forældre og din læge om at eventuelt at begynde på P-piller. Dog skal du huske at P-piller ikke beskytter mod kønssygdomme, kun mod graviditet. Uanset hvad så er det måske en god ide at tale med dine forældre om dette. Jeg er sikker på de vil være forstående og kan hjælpe dig med den rette beslutning. Hvis ikke du har lyst til at tale med dine forældre kan du få mere direkte råd om sex ved evt. at ringe eller skrive til Sexlinjen (sexlinjen.dk).

Jeg håber du kunne bruge svaret, ellers er du naturligvis velkommen til at skrive ind igen.

De bedste hilsner

Morten
Læge

MortenSHs billede
Morten har svaret på dette spørgsmål