Gravid?

brevkassespørgsmål

Gravid?

brevkassespørgsmål af
K
16 år
Oprettet 4 år 4 måneder siden

Hej

jeg er rigtig bange for jeg er gravid jeg havde sex med min kæreste for 5 dage tiden. Vi brugte ikke kondom det første stykke tid, men da han var ved at komme gjorde vi. jeg er ikke på p-pille endnu da jeg ik har fået tid endnu. jeg føler mig oppustet og har ondt i maven. Jeg har udflåd.
jeg er begyndt og blive lidt nervøs og jeg kan være gravid, jeg havde min menstation d. 23 november.

kan Jeg være gravid? eller hvad sker der?

Svar:

Hej K,

Når man har sex uden kondom (eller anden beskyttelse) er der en risiko for at blive gravid - også selvom drengen ikke kommer. Det kan man, fordi der kommer præsperm, som fungerer som en slags naturlig glidecreme, og som kan komme fra det tidspunkt drengen får rejsning. Præsperm indeholder sædceller, og man kan derfor blive gravid af det.

At du er oppustet og har udflåd er ikke umiddelbart tegn på graviditet, men nok snarere tegn på ægløsning. Men eftersom I har haft ubeskyttet sex er der en risiko for, at du er gravid. Den eneste sikre måde at finde ud af det på, er ved at tage en graviditetstest. Du kan dog tidligst teste på den dag, hvor du ellers skulle have haft din menstruation, da det først er på det tidspunkt, at koncentrationen af graviditetshormonet er høj nok til, at testen kan måle det.

Ventetiden indtil næste menstruation kan føles utroligt lang - især når man, som dig, er nervøs for, om man nu er blevet gravid. Og hvad værre er, så kan det at man går og tænker over det og bekymrer sig om, om man nu er gravid, gøre, at menstruationen udebliver, fordi kroppen kan mærke at man er stresset.

Mit bedste råd er derfor at prøve at tænke så lidt som muligt på det (jeg ved godt det er rigtig svært), og så forsøge at væbne dig med tålmodighed indtil din næste menstruation kommer eller til du kan teste.

Jeg håber du kan bruge mit svar.

Mange hilsner,

Siv

Sivs billede
Siv fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål