Gravid?

brevkassespørgsmål

Gravid?

brevkassespørgsmål af
Amalie
13 år

Hey, jeg er en pige på 13 og er bange for jeg er gravid. Da mig og min flirt havde sex var det uden kondom og nu tror jeg, jeg er gravid! Har humørsvingninger og en lille smule bumbet (mere end jeg plejer) mave og det er omkring 4 - 5 uger siden

Svar:

Hej Amalie

Det er ikke rart at være bange for at man er gravid, når man slet ikke har lyst til at være det.

Jeg kan desværre ikke fortælle dig, om du rent faktisk er gravid, for det er meget almindeligt at have det som du har det lige nu, selvom man ikke er gravid. Men det er vigtigt, at du finder ud af det, så derfor vil jeg anbefale dig at tage en graviditetstest så hurtigt som muligt. Da det er 4-5 uger siden, så skulle testen gerne vise tydeligt, om du er gravid eller ej (man kan nemlig også tage sådan en test for tidligt, og så kan man ikke være helt sikker på resultatet). Du kan købe en graviditetstest i alle supermarkeder, Matas eller på apoteket. Hvis testen er positiv, og du altså er gravid, så skal du have fat i din læge hurtigst muligt. Og da du er under 15 år, skal dine forældre involveres. Men allerførst skal du lige have taget testen.

Det kan være rigtig nervepirrende at skulle tage sådan en test, når man er nervøs, så derfor kan det være en god idé at have en med sig. Måske du har en god veninde, du kan fortælle det til, og som være med dig, når du tager testen.

Det er helt normalt, når man er bange for, om man kan være gravid, at man pludselig har forskellige symptomer, som du også beskriver. Vores psyke har nemlig rigtig meget at skulle sige, så derfor kan ens krop sagtens ændre sig og opføre sig anderledes, hvis der noget, der går en meget på og som påvirker en. Men som regel plejer man at få sin menstruation, hvilket er et tegn på, at man ikke er gravid. Man kan dog godt få ens menstruation, selvom man er gravid, men ofte vil den være anderledes, fx vare i kortere tid eller med mindre kraft. Så hvis du har fået din menstruation efter du har haft sex, så kan det være et tegn på, at du ikke er gravid.

Jeg kunne forestille mig, at du nok godt ved, at næste gang du har sex, at det altid skal foregå med prævention, så du ikke skal bekymre dig om du bliver gravid, eller får en kønssygdom.

Mange hilsner Karoline

Karolines billede
Karoline fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål