Gravid

brevkassespørgsmål

Gravid

brevkassespørgsmål af
Martin
14 år
Oprettet 5 år 1 måned siden

Hej, min kæreste og jeg har lige haft ubeskyttet sex. Og her 1 dag og 2 timer senere skriver hun, hun skal kaste op. Hun kaster så op 2 gange henover natten. Ved ikke om det betyder hun er gravid. Fordi ved ikke hvornår man brækker sig når man er gravid. Men jeg er også sur så hun kunne nemt være smittet af mig. Men vil gerne vide det herinde, så jeg også kan tage hånd omkring det her. Så det ikke kun skal være mine forældre og hendes far, og hende selv.

Svar:

Hej Martin

Øv, det lyder rigtig ubehageligt, at du går og er nervøs for om din kæreste er blevet gravid. Inden jeg svarer på dit spørgsmål vil jeg gerne rose dig for, at du skriver her i brevkassen. Det viser nemlig, at du er ansvarsfuld og tager hånd om problemet i stedet for at lade din kæreste stå alene med ansvaret - virkelig sejt!

Som du sikkert ved, så er det aldrig super smart at have ubeskyttet sex, fordi det kan betyde, at pigen kan blive uønsket gravid og riskoen for smitte af kønssygdomme er større, når man ikke bruger kondom. Det er helt rigtigt, at kvalme og opkast kan være et tegn på, at man er gravid, men den slags tegn viser sig oftest først længere inde i graviditeten. Ofte er det tidligst 2 uger efter man er blevet gravid. En forklaring på din kærestes opkast kan derfor sagtens være, at hun er blevet smittet af din sygdom, eller at kvalmen kommer, fordi hun går rundt og er nervøs for at være blevet gravid.

Jeg kan ikke sige med sikkerhed om din kæreste er blevet gravid eller ej, da det især handler om, hvornår din kæreste har ægløsning. Et af de mest almindelig tegn på graviditet er, at pigens menstruation udebliver, men for at være på den sikre side synes jeg det vil være en god ide, at du og din kæreste går på apotetet og køber en graviditetstest. De kan også købes i et supermarked, men på apotektet kan de fortælle jer en masse om, hvordan og hvornår det er bedst at tage testen. Der er også mulighed for at tage et smut forbi lægen, så de kan tage en test.

Jeg håber mit svar kan hjælpe og husk endelig at bruge kondom eller anden form for beskyttelse fremover, så I ikke skal gå og være bekymrede.

De bedste hilsner

Maren

Marens billede
Maren fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål