Græder nærmest hver nat

brevkassespørgsmål

Græder nærmest hver nat

brevkassespørgsmål af
Alberte
15 år
Oprettet 5 år 7 måneder siden

Hej mit navn er Alberte Jeg har i flere år nu haft tanken om mine forældres død om natten, jeg ved ikke hvornår men pludselig tænker jeg på når de ikke er her mere osv. Jeg begynder virkelig at bryde samme og græde i flere timer, jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre når jeg ved de dør på et tispunkt.

Svar:

Kære Alberte,

Tak for dit brev! Hvor er det bare mega sejt af dig, at du skriver her - godt gået!

At bekymre sig som sine nærmeste er en meget naturlig ting. Men det kan også være en meget ubehagelig ting. Mange oplever, som du, pludselig at få tanker om, at dem man holder af, skal dø. Ligesom dig, er det tit tanker om, at ens forældre skal dø. Og det er en virkelig skræmmende tanke. For det er absolut ikke rart at tænke på, at de en dag ikke er her mere. Forhåbentlig vil du opleve, ligesom langt de flest gør, at dine forældre bliver meget gamle, og først dør, når du selv er meget voksen. Men det gør ikke tankerne mindre skræmmende. For på et eller andet tidspunkt dør de - det gør alle mennesker.

Mange kæmper med forskellige grader af dødsangst, hvor de plages af tanker om og frygt for, at enten de selv eller nogen de holder af skal dø. Tankerne kommer tit om natten, fordi der ikke er andre ting til at aflede ens opmærksomhed, og et kan gøre dem svære at stoppe igen. Det er enormt ubehageligt at have den slags tanker, og det kan også være meget invaliderende. Især hvis de kommer om natten, for så kan de ødelægge ens søvn og kan samtidig påvirke ens humør, energiniveau og overskud om dagen. Og det lyder til, at det er det, der er sket for dig. Du skriver, at du vågner næsten hver nat og græder i flere timer, fordi du tænker på dine forældres død. Det må være meget ubehageligt, og gøre det svært at sove om natten og dermed svært at hænge sammen om dagen. Så tankerne i sig selv, kan være voldsomt ubehagelige, og samtidig kan de også føre mange konsekvenser med sig.

Jeg tror det bedste du kan gøre, for at prøve at komme tankerne til livs, er at tale med nogen om dem. Til en start vil det være en god idé, at tale med dine forældre om hvordan du har det, og hvad det er for nogle tanker du får. Måske har de nogle ideer til, hvad du kan gøre for ikke at være helt så plaget af tankerne. Og det kan også være at du mærker, at bare det at tale med dem om det, lægger en dæmper på tankerne.

Jeg synes også, at du skal tale med din læge om det. For din læge er nemlig den bedste til at vurdere, hvor alvorligt det er, hvad der er det bedste at gøre i din situation og om det er noget du har behov for professionel hjælp til at overkomme.

Tanker om døden kan være enormt plagsomme og er noget rigtig mange mennesker kæmper med. Men det er samtidig meget naturligt, at bekymre sig om dem, som man holder allermest af. Der hvor det bliver problematisk er når det kammer over, og, som det lyder til, at det sker for dig, begynder at påvirke ens dagligdag og ikke mindst ens nattesøvn. Derfor er det også rigtig vigtigt, at du taler med nogen om det, og gerne både dine forældre og din læge.

Jeg håber du kan bruge svaret og ønsker dig alt det bedste!

Varme hilsner,

Stine

StineHs billede
Stine fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål