Gode råd til at tage sig. Effektivt og hurtigt.
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Kære jer. Jeg er en pige på 17 år, som er ca. 172 høj og vejer omkring de 65 - 69 kilo. Jeg synes selv at det er ret så meget, men mest fordi at tager jeg det mindste på, kommer jeg let til at se overdrevet tyk ud, eftersom jeg desværre har ret så brede hofter. - Og jeg ved godt at ikke alle er bygget ens! :-) Jeg bliver stresset og depressiv hver gang jeg kan se tallene på vægten stiger. De gange jeg har været på 68 - 69 kilo, har jeg haft lyst til at slå mig selv virkelig hårdt. Jeg hader det. Jeg skal som 17-årig, under ingen omstændigheder om og veje 70 kilo. Det vil jeg simpelthen ikke! Det er faktisk blevet sådan at jeg ikke længere drikker sodavand eller mælk og juice. Jeg drikker KUN vand, udover når jeg er til fester, hvor jeg så drikker igennem med alkohol. Men ja, jeg ved desværre godt at alkohol bestemt ikke ligger i den sunde del, på kalorietabellen.. Derudover er jeg desværre også den store chokolade mund. Jeg elsker chips og chokolade, samt pommesfrites. I perioder er jeg god til ikke at spise det, men oftest falder jeg i. Desværre.. Dog kunne jeg dog rigtig godt tænke mig at komme ned på de 60 kilo. Så derfor tænkte jeg, om ikke i kunne komme med nogle gode råd, til hvordan man kunne tabe sig effektivt. Gode råd til hvordan man får en stærkere viljestyrke til at gennemføre? Eller nogle gode forslag til hvad man kunne spise til aftensmad af sunde ting eksempelvis... Jeg spiser ikke svinekød. Håber i kan hjælpe! :-) Kh. Mig.

Svar:
Hej med dig.
Lad mig starte med at sige at jeg er ret imponeret over at det lyder til at du allerede er meget klar over hvilke fødevare (og drikkevare) der er usunde og på den måde også hvad du skal gøre for at tabe dig og leve sundere. Så egentlig vil jeg ikke bruge så frygtelig meget tid på at skrive hvad der er sundt osv., men til inspiration til aftensmaden (og måske også frokost) synes jeg at sæsonforgodsmag.dk har nogle vildt lækre opskrifter der allesammen indeholder meget frugt og grønt.
I forhold til at få en en stærkere viljestyrke, kan jeg desværre ikke give dig nogle råd jeg ved 100% kommer til at virke, da det er meget personligt hvad der virker. Jeg har hørt om alt fra at købe drømmekjolen i den størrelse man gerne vil være og hænge den frem indtil man kan passe den, til at hænge billeder af overvægtige på slikskabet for at blive afskrækket fra at spise noget usundt. Jeg råder dig ikke til at gøre nogle af de ovennævnte ting, men det kunne være en rigtig god idé at finde ud af hvad der kunne motivere dig til at holde dig fra chokoladen/chipsene og så evt. på en eller anden måde gøre det visuelt så du bliver fastholdt i dit ønske om et vægttab.
Et andet råd jeg vil give dig er, at være opmærksom på dine mellemmåltider/snacks, da det for langt de fleste er her de usunde føde/drikkevare (fx chokolade og chips) bliver indtaget. Og så et meget banalt råd, men som vi næsten allesammen ikke tænker over, nemlig at lade være med at køde to poser slik selvom de koster det samme som én. Selvom man måske tænker at så har man en pose til næste fredag, vil langt de fleste af os nå at spise den inden, hvilket bare betyder at man har spist dobbelt så meget slik som man havde tænkt sig og måske endda fået lidt dårlig samvittighed oveni.
Så med den viden om sunde vaner det lader til du allerede har og så lidt ekstra opmærksomhed på mellemmåltiderne tror jeg du er godt på vej. En sidste supplerende kommentar; du skriver ikke noget om dine motionsvaner, men 30 min. fysisk aktivitet om dagen (det kunne fx. være at cykle i skole, løbe en tur osv) vil uden tvivl også hjælpe dig til at opnå resultater.
Men held og lykke og huske nu også at lyde chokoladen og chipsene for livet er bare så kedeligt uden guf ;)
Mange hilsner
Anne Marie