at give slip
brevkassespørgsmål af
Laura
14 år
Hej brevkasse. Jeg er en pige og 14 år. Jeg har onaneret et godt stykke tid - begyndte da jeg var 13. Jeg synes ikke det går helt som jeg gerne vil. Jeg synes jeg mangler evnen til og give slip. Det går meget godt indtil jeg skal til at komme, der mangler jeg evnen til bare at give slip. Jeg ville gerne give efter for alle de følelser det giver, rulle rundt, stønne, skrige for virkelig at få det ud, men det hele bliver ligesom klemt inde så hver orgasme faktisk er en skuffelse. Jeg har en god veninde der virkelig forstår at give sig fuldt ud og jeg kan mærke hvordan hun får meget mere ud af hendes orgasmer og bliver helt tilfredstillet og mat i kroppen. Det ville jeg også gerne, men der er ligesom noget der bremser mig. Jeg er ret ked af det. Kn jeg gøre noget for og give mere los? Knus fra Laura

Svar:
Hej med dig
Først og fremmest, så lad mig sige at orgasmer opleves forskelligt fra person til person, og der er ingen krav om at man skal "rulle rundt, stønne, eller skrige" imens, selvom det for nogen, som du skriver, kan gøre orgasmen mere intens. Særligt i pornofilm bliver disse tricks brugt til at overbevise seeren om at kvinden VIRKELIG nyder det - for så er filmen nemmere at sælge. Men langt de fleste gange er det skuespil, og det kan være med til at gøre det hele endnu mere forvirrende.
For andre kan det øge intensiteten at man holder vejret lige når orgasmen kommer, så det er altså meget forskelligt hvordan en orgasme kommer til udtryk. Det betyder også at du skal gøre det der føles godt for dig. Du skriver at du har svært ved at give helt slip, og at det gør dig ked af det, og jeg tror faktisk at det måske hænger sammen med at du tænker for meget over det? Hvis du tænker på at du skal gøre nogle bestemte ting (som f.eks. rulle rundt, stønne, skrige), men det føles uvant eller forkert for dig, så begynder du at tænke at du skal præstere noget mere end at føle. Og når du er fanget i tankerne (og bliver ked af det), så bliver det sværere for dig at nyde det. På den måde, så tror jeg at du skal øve dig i at rette din opmærksomhed mod det du er ved - nemlig orgasmen. Det kan du gøre ved enten at fokusere på dit åndedræt, og på den måde lukke tankerne lidt ude, eller du kan prøve at tænke på det du synes er frækt, og så fokusere på det.
Hvis du stadig gerne vil prøve at rulle rundt, stønne, og skrige, for at se om det hjælper på at du kan nyde din orgasme, så kan du begynde at afprøve det i små skridt. Prøv at gøre det bevidst i stedet for at håbe at det "bare" sker. I starten vil det højst sandsynligt være lidt mærkeligt eller sjovt, men efterhånden som du har gjort det flere gange, vil det måske føles mere naturligt.
Her til sidst så vil jeg også gerne lige nævne at du måske skal afprøve forskellige måder at onanere på, da du måske ikke har fundet den måde der giver dig mest nydelse - men som sagt, orgasmer ser forskellige ud for forskellige mennesker, og det er ikke et krav at man skal rulle rundt og skrige. Så prøv dig frem og find ud af hvad der føles bedst for dig. Du har ikke travlt. Du kan læse mere om orgasmer her.
Jeg håber du kan bruge mit svar.
Venlige hilsner,
Signe