Genoptag venskabet?
brevkassespørgsmål af
Hvadskaljegmonhedde
15 år
Hej
Jeg er en pige på 15, som er igang med sidste halvdel af 9.klasse. Jeg går I klasse med en pige som en gang var min rigtig gode ven, men de seneste år er vi gledet fra hinanden, og nu snakker vi nærmest ikke en gang i skolen.
Jeg savner venskabet med hende rigtig meget og holderstafigvæk rigtig meget af hende. Jeg er bange for at jeg ikke kommer til at se hende mere efter folkeskolen, og begynder næsten at græde ved tanken. I skolen er jeg meget genert. Har i nogle gode tips til at blive gode venner med hende igen (gode nok venner til at ses tit efter skole og i weekenden)
Jeg vil virkelig ikke miste hende helt fra mit liv!
Jeg tror grunden til at vi gled fra hinanden var fordi jeg var meget usikker på mig selv, og om hun kunne lide mig.
Derfor var det nærmest kun hende som spurgte om vi skulle ses og sådan, og generelt opsøgte mig.
Gider i please ikke at hjælpe mig. Jeg ved virkelig ikke hvordan jeg kan blive venner med hende igen hurtigt (normalt er jeg typen som langsomt udvikler venskaber)
En anden ting som jeg gerne vil have hjælp til, er hvad man kan lave sammen når man er hjemme hos hinanden som 15-årige. Ses nemlig for det meste kun 1 gang om yen med venner efter skole, og der spiller vi for det meste bold, snakker, laver lektier og går tur med hundene. Men fordi jeg er så usikker er jeg altid bange for at det bliver akavet.

Svar:
Hej med dig
Det kan være rigtig svært at vide, hvad man skal gøre, når man mærker et savn til en veninde, og derfor er det så godt du skriver.
Venskaber er en pudsig størrelse, fordi de er foranderlige hele livet igennem. Det vil sige, at et venskab kan gå fra at være meget tæt til, at man glider fra hinanden efter flere års venskab. Det er meget normalt, da vi som mennesker ændrer os hele livet igennem, fordi vi eksempelvis bliver ældre, får nye fritidsinteresser eller møder nye mennesker, og derfor kan man i nogle tilfælde godt glide fra en veninde, fordi man simpelthen har udviklet sig i forskellige retninger. Når det er sagt kan det være ekstremt frusterende og gøre rigtig ondt når man, som i dit tilfælde, stadig holder meget af sin veninde og savner det venskab man havde.
Du skriver selv, at du tror i gled fra hinanden, fordi du var meget usikker på dig selv, og det derfor mest var hende, som spurgte om i skulle ses. Det kan sagtens være en forklaring på, hvorfor jeres venskab har ændret sig, fordi hun manglede lidt initiativ fra din side, men det er svært at vide, hvis ikke det er noget i har snakket om siden hen. For at blive klogere på, om jeres venskab kan bygges op igen, så synes jeg du skal prøve at tage kontakt til hende. Det kan eksempelvis ske ved, at du begynder at snakke mere til hende i skolen eller begynder at sms'e med hende efter skoletid. På den måde kan du langsomt genopbygge kontakten til hende, og hvis hun viser interesse, kan det være du efter noget tid skal spørge om i skal ses efter skole.
Når det kommer til din gernethed og usikkerhed i forhold til at snakke i skolen og være sammen hjemme hos nogen, så vil jeg bare sige, at jeg synes du er super sej. Selvom du bliver usikker, så prøver du og den bedste øvelse er netop at prøve det af, så du kan blive mere sikker i det. Jeg ville gerne komme med ideer til, hvad i kan lave, men jeg er faktisk ret sikker på, at de ting i allerede laver nu er gode nok. Du skal huske på, at det ikke kun er op til dig at igangsætte aktiviteter, men noget du kan gøre i fællesskab med den du er sammen med. Ved at snakke om, hvad i hver især godt kan lide at lave lærer du også dine venner bedre at kende, og på den måde kan du blive klogere på, hvad du og dine forskellige venner kan lide at lave sammen. Mit råd er derfor, at du snakker med den du er sammen med om, hvad i kan lave sammen, som er noget i begge har lyst til. Er det helt umuligt at finde på noget kan i måske finde inspiration på internettet og på den måde lave jeres helt egen "aktivitet-bank".
Jeg håber du kan bruge mit svar og ønsker dig pøj pøj med det hele.
De bedste hilsner
Maren