Gennembrudsblødninh

brevkassespørgsmål

Gennembrudsblødninh

brevkassespørgsmål af
Natascha
16 år
Oprettet 6 år 1 måned siden

Hej jeg er en pige på 16 Jeg har taget P piller i 3 uger nu men jeg glemte 1 pille for 5 dage siden jeg tog den 9 timer for sent end hvad jeg skulle have gjort, efterfølgende begyndte jeg at bløde, men det er små blødninger der kommer og går men jeg har hele tiden en lille smule blod når jeg tørrer mig efter toilet besøg, jeg er på 28 pakke P piller. Hvor lang tid skal jeg blive ved med at bløde jeg har blødt i 5 dage nu og det begynder at blive ret øv, Håber på at få hjælp

Svar:

Hej med dig

At du glemmer én p-pille/ tager den for sent burde være helt ok, det er super godt at du huskede den og tager p-piller fast. Der findes forskellige slags p-piller med forskellig styrke hormon i, og der findes også minipiller. Umiddelbart kan man godt pletbløde når man glemmer en pille, eller tager dem uregelmæssigt. Det kan også være fordi, at din krop lige skal vende sig til, at få p-piller.

Jeg skal dog lige være 100% sikker på, hvilken slags p-pille/minipille du tager. Med normale p-piller tager man pillen i 21 dage, hvorefter man skal holde pause i 7 dage - det er der man får sin menstruation, og så begynder man at tage pillen igen. Sådan kører det i en cyklus. Med minipiller skal man tage pillen fast hele tiden - også når man så får menstruation. Du skriver, at der er 28 piller i din pakke - så tror umiddelbart, at du får minipiller, og det så egentig er din menstruation du har haft de sidste 5 dage.

Skriv til din læge/ få en tid hos din læge og hør, hvilken slags pille du egentlig får og læs indlægssedlen til din medicin. Der står præcist hvordan man skal tage pillen.

Hvis du er det mindste i tvivl om, om du kan være gravid - så skal du tage en graviditetstest. Det kan du fx købe på apotek/matas.

Venlige hilsener Lærke

LærkeTAs billede
Lærke har svaret på dette spørgsmål