Genetik
brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
Jeg har et lidt måske mærkeligt spørgsmål ift. hår. Jeg har altid haft et rødt skær i mit hår og dette har jeg været rigtig ked af, da det ikke passer til mig. Jeg er hver eneste dag vildt ked af det over dette og ved slet ikke, hvad jeg skal gøre. Jeg har i nogle år fået det farvet, men det kommer selvfølgelig tilbage dog ikke ligeså tydeligt, når det farves selvfølgelig. Men nu vælger jeg at skrive til nogle som jer, da jeg virkelig gerne vil have et svar på, hvad jeg skal gøre. Skæret stammer vel fra en specielt gen, som enten kan fjernes eller andet for ikke at have et rødligt skær, men det har jeg ingen ide om dette kan lade sig gøre. Derfor vælger jeg at stille mit spørgsmål til jer, som forhåbentligt ved noget omkring det. Jeg har nemlig fået at vide, at læger kan besvare sådanne ting;))

Svar:
Hej Anonyme
Det er rigtigt at hårfarve er en af de ting som "kodes" i vores gener. Det er dig ikke ensbetydende med at man kan fjerne det fra dine gener, så dit hår ændrer farve. Det er desværre ikke en mulighed.
Vores kan dig ændre farve gennem hele livet, så det kan sagtens være at det røde skær, med tiden forsvinder. Alternativt må du ty til farvning af håret.
Du er bestemt ikke alene om at være ked af bestemte områder eller dele af sin egen krop. Og selvom det kan virke svært, så er det min erfaring at det oftest er lettere at lære at se sine egne "fejl" med nye øjne, frem for at kæmpe mod dem. Din hårfarve er en del af dig, som du enten kan bruge en masse energi på at farve og være ked af, eller sætte dig for at lære at holde af den som den er. Jeg håber du kan lykkes med det sidste.
Mange hilsner Sander