Føler pres af min far

brevkassespørgsmål

Føler pres af min far

brevkassespørgsmål af
“Ida”
12 år
Oprettet 2 år 11 timer siden

Hej cyberhus, jeg snakkede med min lærerinde om min far som jeg syntes har for høje forventninger til mig. Min far siger, at når jeg går i 8 kl. (jeg går i 6 kl.) SKAL jeg få 10 eller 12 i karakter. Jeg har en storesøster der går i 8 kl. nu, og min far råber og slår meget hende fordi hun får 7 i karakter. Min far siger at jeg “ikke må fortælle nogen hvad der sker derhjemme, for så kommer jeg (“Ida”) fjernet derfra”. Jeg har også en storebror - min far smed ham væk, fordi de blev uvenner. men jeg er bange for at min far også vil råbe og slå mig, når jeg kommer i 8 kl. Mine lærere siger at jeg er dårlig i skolen, og jeg tænker at det er fordi jeg er lidt bange for min far måske. Jeg er lidt bange og bekymret, tænker jeg. Tak og farvel.

Svar:

Kære Ida

Det er godt nok et helt urimeligt pres din far udsætter dig for derhjemme. Forældre må selvfølgelig gerne have høje forventninger til deres børn, og det kan endda være okay at presse på for at deres børn skal klare sig godt, men det er ikke okay at de råber og slår, som din far gør.

Det lyder også til at din far selv er opmærksom på at det han gør er over grænsen, siden han ikke vil have at du fortæller om det til nogen. Men det er godt at du siger noget, for du skal have noget hjælp, så tingene kan blive anderledes.

Du skriver at du klarer dig dårligt i skolen, og at du selv tænker at det kan skyldes at du er bange for din far. Det tror jeg du kan have helt ret i, og derfor er det også vigtigt at du får noget hjælp, så du ikke skal have det på den måde.

Du siger at du har talt med din lærer, om din far, og det er virkelig godt, for det er et vigtigt skridt på vej til at få noget hjælp. Har du fortalt at han slår din søster, og at du er bange for ham? Hvis du ikke har gjort det, synes jeg du skal overveje at fortælle det, selvom han siger at du ikke må.  Hvis din lærer ved hvor svært du har det kan hun hjælpe dig med at få noget mere hjælp, så tingene derhjemme kan blive bedre.

I din kommune findes der rådgivere, som er virkelig gode til at hjælpe, når man har det svært derhjemme. De er vant til at snakke med unge der har det svært, men de er også vant til at snakke med familier, hvor tingene ikke helt fungerer som de burde. Det lyder til at du føler dig tryg ved din lærer, og så tænker jeg det kunne være godt at være endnu mere direkte, og bede hende om hjælp, og din lærer kan hjælpe dig med at komme i kontakt med en ungerådgiver.

Du kan også overveje at skrive til vores sms rådgivning og snakke med en rådgiver om hvordan du kan få mere hjælp. Sammen med en af vores rådgivere kan du finde ud af hvordan du kan komme i kontakt med en ungerådgiver fra din kommune.

Det burde ikke være sådan at du er bange for din far. Du burde ikke være så bekymret eller føle sådan et pres. Du har virkelig gjort nogle gode ting for dig selv, ved at tale med din lærer og ved at skrive her i brevkassen. Jeg håber du vil tage et skridt mere, så du kan få endnu mere hjælp.

Mange hilsner Susan

Susans billede
Susan fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål