Fucked op mens
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej Cyberhus
Jeg er en normal pige på 14 år og har ca haft min mens i 1-1 1/5 år. I noget tid har min mens været meget uregelmæssig. Det startede med lidt pletblødning. Så begyndte jeg at få længere menstruationer. Jeg vil lige sige både min mor og jeg har meget kraftig mens men den er blevet endnu kraftigere. Jeg gik fra at have mens i 7 dage hvor jeg nu har 14 dage med kraftig blødning. Jeg har mange blod klumper, og nogle er større end 2cm. Efter mine 14 dages blødning får jeg 1-2 dages pause, og så starter min menstruation ellers igen -_-. Er ved at være godt træt af det, og ved ikke hvad der er galt. Måske er det fordi jeg er begyndt ikke at spise frokost? Eller fordi jeg spiser mere usundt? Jeg ville ikke kalde det plet blødning da jeg bløder MEGET kraftigt.

Svar:
Hej!
Jeg kan godt forstå at du synes det er forvirrende og frustrerende.
De første 1-2 år er det meget almindeligt at menstruationerne er uregelmæssige. I puberteten ændrer sig balancen af kvindelig kønshormon, og når kroppen har vænnet sig til det, ændrer sig hormonerne på samme vis hver måned og menstruationerne kommer med stort set det samme antal dages mellemrum. Her får en kvinde ægløsning typisk cirka hver 4. uge og typisk 2 uger efter ægløsning kommer menstruationen.
Menstruation er blod og væv inde i livmoderen, som kroppen skiller sig af med når ægget fra ægløsningen ikke er blevet befrugtet med en sædcelle. Indimellem kan vores hormonniveauer komme ud af balance, og så kan æggestokke og livmoderen misforstå signalerne, og tro at menstruationen ska afstødes med kortere eller længere mellemrum. Noglen gange skal kroppen have hjælp til at komme på rette kurs igen med hormonpiller i en kort periode, andre gange finder den tilbage til den rigtige rytme af sig selv.
Sådan som du beskriver dine blødninger så er de for kraftige til at kaldes for pletblødninger. Hvis blødningerne er gået i sig selv og du ellers har det godt så synes jeg du skal se det an. Men omvendt hvis du fortsat bløder, eller du kan mærke at du er blevet træt og måske svimmel af at bløde kraftig og længe, så synes jeg du skal tale med din egen læge og naturligvis også med din mor eller en anden voksen. Det er i så fald godt hvis I får talt både om medicin til at bryde dit blødningsmønster og om du eventuelt skal spise jern som kosttilskud i en periode. Under alle omstændigheder er det vigtigt at du spiser jernrig og varieret kost. Jern mister man nemlig samtidig med at man bløder og jern er en vigtig byggesten i vores røde blodlegemer. Derfor kan man risikere at få både jern- og blodmangel ved langvarig og kraftig blødning.
Men tag den med ro! Det er helt naturligt i puberteten. Og hvis ikke det går i sig selv så kan det forholdsvis nemt gøres noget ved det med lægens hjælp.
Med alt det sagt så skal du også sikkre dig at du ikke er gravid. Hvis du har været sammen med en fyr så tag en graviditetstest.
Held og lykke med det!
Mvh
Rebecka