Frygt for utroskab
brevkassespørgsmål af
Marie
21 år
Hej Jeg går ofte og tænker på om min kæreste kunne finde på at være mig utro. Han har tidligere været to eks-kærester utro, vi har talt om hvorfor han var dem utro, den ene var fordi der var mangel på følelser og frustrationer over forholdet/partneren og mistillid (inden han var hende utro) og da han var den anden eks utro, var det fordi der var mangel på opmærksomhed til ham, eks'en spurgte aldrig ind til ham eller noget, og ville ikke have sex osv. De var sammen 1,5 år. Mig og min kæreste har nu været sammen i 1 år og vores forhold minder ikke om de andre forhold han har haft og han siger også at det er noget andet med mig, at han har så mange fremtidsplaner for os og elsker mig meget mere end han har elsket nogen anden. Jeg elsker også ham utroligt høj, og vi skal flytte sammen her til somme også og vi har snakket om fremtid. Men alligevel kan jeg blive bange for om han på et tidspunkt skulle være mig utro, hbor jeg tænker "han har gjort det ved tidligere kærester, så hvorfor skulle han ikke også kunne gøre det mod mig?" Jeg ved godt at det er fordi jeg er bange for at miste ham. Når jeg får tankerne om at han kunne være mig utro, så tænker jeg altid på at når han snakker med hans venner om han er fuld eller ej, så snakker han altid om hvor meget han elsker mig og om at han aldrig vil være mig utro, men alligevel kan jeg komme itvivl om han faktisk kunne finde på det. Jeg ved ikke hvordan jeg skal takle det, om det er noget med mig selv og selvtillid og selvværd, eller om det er fordi jeg er bange for at miste om, eller om det er på grund af tidligere forhold med løgne dagligt fra min tidligere partner,som har sat dybe spor?

Svar:
Kære Marie
Hvor er det godt du skriver herind, for det lyder ikke til at være rart at gå rundt med den bekymring - jeg kan forestille mig at det må fylde meget i dine tanker og dermed også kræve en del energi. Der kan være mange forskellige måder at tackle det på, så det er svært for mig at svare på, hvad der er den rigtige måde at tackle det på. Men jeg kan fortælle dig, hvilke overvejelser jeg fik, da jeg læste dit brev.
Jeg kan sagtens sætte mig ind i din bekymring for, om din kæreste skulle kunne finde på at være dig utro, når han har været sine to tidligere kærester utro. Det er helt naturligt at man så kan have bekymringer og tanker omkring, om det mon kan ske igen - sådan tror jeg der er mange der ville have det. Der er selvfølgelig forskel på, hvor meget vi som mennesker bekymrer os - og her kan tidligere oplevelser sagtens påvirke en og gøre en mere bekymret eller overopmærksom. Så når du skriver, at du tidligere har været i et forhold med en, som udsatte dig for løgne dagligt, så tror jeg godt at det kan have en indflydelse på din evne til at stole på din kæreste og på, hvor meget du bekymrer dig om jeres forhold - og det er helt forståeligt. Jeg vil vove den påstand, at det er noget som alle mennesker vil blive påvirket af. Jeg synes derfor det er vigtigt at du ikke går rundt med en følelse af, at det er dig der er forkert på den og at det er dig der er noget galt med, når du ikke kan lade være med at tænke på det og bekymre dig. Det er, som sagt, helt naturligt at have den slags tanker og bekymringer, når man står i sådan en situation - men det gør det naturligvis ikke mindre svært at have det sådan.
Du skriver at du og din kæreste allerede har talt om, hvorfor han var sine tidligere kærester utro. Det er godt at I har talt om det. Det siger noget om, at I godt kan kommunikere åbent omkring din kærestes tidligere utroskab og det synes jeg er rigtig fint. Jeg kan ikke lade være med at tænke på, om I også har talt om dine bekymringer for, at han skal være utro igen? Hvis ikke I har det, så synes jeg det kunne være en god idé at gøre. Det er ikke nødvendigvis sikkert, at din kæreste kan sige noget, der kan få dig til at bekymre dig mindre om det, men jeg synes alligevel det er vigtigt at du får talt med ham om det, så han ved, at det er noget der fylder meget for dig.
Det er dejligt, at din kæreste fortæller dig, at jeres forhold er noget helt andet end hans tidligere forhold og at han elsker dig mere end han har elsket nogen anden. Du nævner ikke, om han har sagt, at han aldrig vil være dig utro - men det går jeg ud fra at han har. Det kan sagtens være at han har tænkt tingene igennem og har indset, at det ikke var så smart, at han var utro i sine to tidligere forhold - og så skal det selvfølgelig ikke ligge ham til last. For mig virker det dog lidt som om, at din kæreste undskylder hans utroskab med, at det var noget han gjorde fordi der var noget galt i hans tidligere forhold eller fordi han ikke fik nok opmærksomhed - og det synes jeg er en smule bemærkelsesværdigt. Det giver lidt et indtryk af, at han ikke helt erkender at det er ham der har gjort noget forkert. Efter min mening findes der ikke noget, der kan gøre utroskab okay - heller ikke, at man har været i et dårligt forhold. Hvis det at være utro, på en måde er din kærestes måde at håndtere problemer eller udfordringer i forholdet, så kan det godt blive problematisk.
Så - igen - vil jeg sige, at jeg synes det er vigtigt at du og din kæreste får talt det hele igennem og at du får fortalt ham, hvad det er for nogle tanker du har og hvad der bekymrer dig. Det er så vigtigt, at du ikke går rundt med tanker om, at det er dig der er noget galt med - for det er det på ingen måde. Hvis du har mod på det, så kan du måske prøve at konfrontere din kæreste med det her med, at han forklarer sin utroskab med, at hans to tidligere forhold ikke var gode. For jeg tænker, at der godt kunne være noget i din kærestes måde at håndtere problemer eller svære følelser, som kunne være godt for jer at få talt om. Om ikke andet, så er det i hvert fald vigtigt at I får talt om det, så du kan få ro i maven og ikke skal gå rundt og frygte, at han også er dig utro.
Jeg håber du kan bruge mit svar og så håber jeg på alt det bedste for dig/jer. Husk at du altid kan skrive herinde igen, hvis der skulle opstå flere spørgsmål.
Mange hilsner
Freja