Frygt for at blive snydt

brevkassespørgsmål

Frygt for at blive snydt

brevkassespørgsmål af
Anonym
21 år
Oprettet 1 år 1 måned siden

Hej Jeg har en kæmpe frygt for at min kæreste enten har været mig utro eller er det. Jeg ved ikke hvorfor, men det fylder virkelig meget for mig, men også for hende. Fordi jeg har snakket med hende om det, men jeg kan ikke undgå når jeg snakker med hende om det. At spørge ind til om hun har været det. Så derfor bliver vi uvenner når jeg snakker med hende om det, fordi hun ikke føler jeg stoler på hende. Men det gør jeg faktisk heller ikke, det gør jeg faktisk virkelig ikke. Hun har en gang gjort en ldum ting, som jeg ikke ville sige var utroskab, men som stadig ikke var okay, men det har jeg tilgivet hende for. Men problemet var, at hun ikke fortalte mig det og jeg kunne mærke hun holdte noget hemmeligt for mig. Så derfor spurgte jeg meget ind til, hvad hun holdte hemmeligt og til sidste havde jeg mange logiske grunde til at hun holdte noget hemmeligt og der indrømmet hun det så. Og det knuste mig, ikke kun tingen som var sket, fordi det var egentlig en lille ting. Men at hun løj så meget om det, hun løj mange gange og hun var god til at lyve om det. Så derfor har jeg frygten for hun kan lyve sådan igen og at hun kan finde på at gøre noget der er over grænsen uden at fortælle mig det. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre ved min frygt for det og jeg kan virkelig ikke slippe tanken om hvad nu hvis hun har været det og ikke fortæller mig det. Jeg kan mærke at jeg har nogle sindssyge tanker, om er hun mon mig utro på arbejdet, i byen og alle steder. Jeg tænker også om hun er mig utro med sine venner. Jeg kan mærke at det skaber jalousi og usikkerhed inden i mig. Nogle gange er det der ikke så meget, men næsten alting kan tricke det. En film, hvor kvinden er utro, eller at hun ikke svare mig i nogle timer, er lidt fraværende eller ikke har så meget lyst til fysisk kontakt. Så ligger jeg og tænker og forsøger at analysere, hvilke slags mennekser der er utro og finder grunde til, hun måske er typen. Faktisk er jeg usikker omkring mange ting, om hun overhovedet tænder på mig, fordi jeg har mere lyst til sex end hun har og nogen gange føler jeg ikke at jeg kan tilfredsstille hende under sex. Og disse ting gør også at frygten for utroskab er slemmere, for så har hun jo en god grund til at være det. Det er meget svært for hende at tale om følelser generalt og vi kan faktisk næsten ikke tale om de her ting uden at blive uvenner. Jeg bruger alle teknikker for en konstruktiv samtale, men hun lukker i hver gang og jeg føler faktisk ikke jeg kan gøre mere, for at få en god samtale. Jeg er dog tit i tvivl om vi bare skal slå op, fordi jeg ikke stoler på hende, vores sexliv er heller ikke særlig godt og vi kan ikke tale sammen. Alle de her ting går mig sindssygt meget på og jeg tror kun det går hende på, når det er noget jeg vil snakke om. Jeg kan mærke, at de her ting skal løses, fordi jeg kan ikke acceptere dem. Mit spørgsmål er derfor, hvad kan jeg gøre, er det mig der er problemet. ( jeg har gået til psykolog og gennemgået en stor udvikling og hun virker ikke til at have lyst til at arbejde på det) Dog er vi blevet enige om parterapi, men jeg ved ikke om det er noget der kommer til at ske. Fordi det er kun mig der nævner det og mig der skal tage intarativ + plus hun er en lukket bog, så jeg ved ikke engang om hun vil deltage aktivt i parterapien. Skal jeg måske bare acceptere at, det ikke går med os og slå op. Eller har i nogle ideer hvad jeg kan gøre i mellemtiden, hvor vi venter på parterapi, for jeg ved slet ikke om det kommer til at ske og desuden skal jeg slå op, hvis hun ikke gider med i parterapi. Der skal siges at vi elsker hinanden meget og jeg ved ikke om det er mig der er problemet eller om hun er problemet, jeg føler tit det er hende, men jeg kan jo sagtens tage fejl og det er mig der skal ændre mig. Jeg ved dog godt at min usikkerhed ikke har noget med hende at gøre, men jeg aner ikke hvordan jeg skal få den væk. Beklager det rodet spørgsmål, håber i kan finde hoved og hale i det hele. ;)

Svar:

Kære du

Hold da op, sikke en kedelig situation du sidder i med din kæreste, men så er det rigtig godt og modigt at du tør søge hjælp og råd, så du kan få hjælp til at tæmme din jalousi og mistro.

Når jeg læser dit brev kan jeg tydelig fornemme du har nogle dybe følelser og bekymringer omkring din kærestes loyalitet og ærlighed i jeres forhold. Det er helt normalt at have frygt og usikkerhed i et forhold, især hvis du på et tidligere tidspunkt har oplevet en tillidskrænkelse.

Det er dog vigtigt at huske på, at din kæreste ikke er ansvarlig for dine følelser eller dine tanker. Du kan ikke kontrollere, hvad hun gør eller tænker, men du kan kontrollere dine egne reaktioner og din egen kommunikation med hende. Det rigtig vigtigt at huske på, at det ikke er sundt at være i et forhold, hvor man konstant er bange for, at ens partner er utro, og selvom utroskab kan ske, så sker det ikke for alle parforhold. Det er vigtigt at tænke på, at man skal stole på sin partner, indtil der er en reel grund til ikke at gøre det. Det er også vigtigt at tage ansvar for sine egne følelser og reaktioner. Prøv at identificere, hvad der udløser din frygt og usikkerhed, og prøv at arbejde på at håndtere disse følelser på en sund og god måde. Det kan også være en ide at tage en pause fra film, musik eller situationer, der kan udløse dine bekymringer.

Først og fremmest er det vigtigt at huske på, at tillid er en grundlæggende byggesten i ethvert forhold. Hvis du ikke har tillid til din kæreste, vil det være svært at opretholde et sundt og lykkeligt forhold. På samme tid er det også vigtigt at huske på, at tillid skal optjenes og opretholdes. Det kræver, at begge parter er åbne og ærlige i deres kommunikation og handlinger.

Det er også vigtigt at tale med din kæreste om dine bekymringer og følelser på en respektfuld og åben måde. Forsøg at undgå at anklage eller konfrontere hende, men i stedet fortæl hende, hvordan du føler, og hvorfor du føler på den måde. Spørg hende også, hvordan hun føler og lyt til hendes perspektiv. Hvis i begge føler jer hørt vil det være meget nemmere at finde en fællesløsning. Husk, at tillid og ærlighed tager tid at opbygge, men det er muligt, hvis du og din kæreste er villige til at arbejde på det sammen uden at nogen ser sig selv som offer eller pege fingre.

Du skriver også i er gået i parterapi for at få hjælp til jeres forhold, det er positivt, at du har søgt hjælp hos en psykolog og overvejer parterapi. Det viser, at du er klar over, og villig til at arbejde på forholdet og på dig selv. Når du starter hos parterapeuten er det bare vigtigt at erkende, at det ikke kun er den ene persons skyld, hvis et forhold ikke fungerer godt, I har begge et fællesansvar for at få at opretholde forholdet på en sund måde. Der kan også være forskellige faktorer, der spiller ind, og I må fortælle hvordan I hver især ser på forholdet, og hvad I forventer i fremtiden. Det er også vigtigt at huske, at det kan tage tid og tålmodighed at arbejde gennem problemer.

Det er også vigtigt at du kommunikerer åbent og ærligt med din partner om dine bekymringer og følelser. Det kan være svært, hvis din partner er en lukket bog som du også beskriver, men prøv alligevel at udtrykke dig på en rolig og konstruktiv måde. Husk, at det ikke handler om at pege fingre eller bebrejde hinanden, men om at finde fælles løsninger.

Hvis din partner forsat ikke ønsker at deltage aktivt i parterapien, kan du overveje at fortsætte din egen terapi for at arbejde på dine egne udfordringer og at få støtte til at træffe de rigtige beslutninger.

Endelig, når det kommer til at beslutte om at slå op, er det vigtigt at tage tid til at tænke over dine valg, følelser og ikke mindst konsekvensen af dette valg. Slå ikke op impulsivt, men overvej nøje, hvad du vil have og hvad du vil have ud af dit forhold. Husk, at det kan være en svær beslutning at træffe, men det er vigtigt at være ærlig med dig selv og din partner. Men er sikker på du har styrken og viljen til at finde lyset i mørket, og finde den bedst mulig udvej for dig og din kæreste. Husk igen det tager tid, men holder man fast og står ved man vil ændre på sin situation kan man sagtens klare det!

Håber mit svar kan hjælpe dig frem mod at skabe et bedre og sundere forhold til din partner i fremtiden, og al held og lykke til dig!

Venlig hilsen Kylie

cyberhuskyles billede
Kylie fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål