Fritidsjob?

brevkassespørgsmål

Fritidsjob?

brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år

Hej Claus :) Jeg er en pige på fjorten, der går til volleyball. Men jeg har mistet lysten til det (desværre) så jeg vil meget gerne stoppe til det. Men mine forældre er bange for, at jeg bliver en sofa kartoffel, så derfor tænkte jeg på at finde et fritidsjob? Jeg har mange lektier for tiden, og jeg føler, at jeg ikke har tid til mine venner pga. volley er 2 gange om ugen, og de kræver meget af en...... Men jeg tænkte at et fritidsjob ville holde mig igang...? Jeg har længe gerne ville have et job, tjene penge og så er jeg rigtig glad for butikslivet og børn :) Så jeg tænkte på om du måske har nogle idéer?? Skal jeg finde mit et job? Og hvordan gør du lige det?..... Håber du vil svare :)

Svar:

Hej med dig

Det går ikke at du bliver en sofakartoffel :), så det lyder spændende, at du nu ønsker at få dig et fritidsjob. Og volleyball, eller en anden sport, har du jo altid mulighed for at vende tilbage til senere.

Når du nu skriver butikslivet, kommer jeg med det samme til at tænke på et job i en tøjforretning, hvor du kan lægge tøj sammen, hjælpe kunder med at finde det de ønsker, prismærkning og måske lettere rengøring. Der er også mulighed for at få arbejde i en bagerbutik eller i en kiosk.

Hvis vi skal bevæge os en lille smule væk fra butikslivet, er der lette job med dyr du kan - for eksempel fodring og lettere pasning som at gå tur med hunde. Det kunne være på et hunde, katte eller dyreinternat.

Et arbejde med børn, er der nok ikke så store muligheder for endnu, på grund af din alder. Men der er altid mulighed for at blive babysitter hos en familie og måske hjælpe lidt til med forskellige ting i huset.

Og så er der opsætning af bøger på biblioteket og gå med aviser og reklamer.

En anden mulighed er forresten, at arbejde på et gartneri eller frugtplantage, hvor du kan være med til at dyrke og plukke planter, blomster og frugt og måske pakke varer til kunder.

Når du har fundet ud af hvad du gerne vil arbejde med, er det tid til at finde en virksomhed hvor du kan søge om at få et job. Det bedste du kan gøre er, at møde op selv hos den virksomhed du gerne vil arbejde i og spørge efter at snakke med den der har med ansættelse af medarbejdere at gøre (det er ofte chefen) og så fortælle, at du gerne vil søge et arbejde der og hvordan du skal gøre det.

Virksomheden kender du måske i forvejen og ligger måske i den by hvor du bor eller, du kan finde en virksomhed ved at søge på internettet. Få eventuelt din mor eller fars hjælp til det.

Jeg håber mit svar hjalp dig lidt på vej og jeg ønsker dig held og lykke :-)

Venlig hilsen

Claus