tag alene på ferie?
brevkassespørgsmål af
15 årige pige
15 år
Hej jeg er en 15 årig pige so snart er 16 år og har tænkt på hvor gammel man mindst skal være før man må tag alen på ferie da mig min kæreste og nogle venner overvejer at ville tag på ferie til udlandet (hvor man skal flyve)

Svar:
Hej med dig
Det lyder super hyggeligt at skulle alene på ferie med kæresten og venner. Det kan jeg godt forstå du er meget interesseret i.
Der kan være stor forskel på hvilke regler der gælder alt afhængig af hvilket land og hvilket rejse- eller flyselskab det handler om. Hvis I snakker om at rejse til et andet EU-land er der som regel ikke behov for at få et visum, for at komme ind i landet. MEN, det er altid vigtigt at tjekke.
Hvis I skal rejse udenfor EU, vil der som regel altid være regler om visum. Nogle gange kan man få visum når man rejser ind i landet og andre gange skal det bestilles i forvejen. Det rejsebureau i vælger ved mere om det er muligt for jer som ikke myndige at få et visum og rejse ind i et bestemt land
I forhold til det med at flyve, så vil nogle selskaber måske bede om en skriftlig tilladelse fra jeres forældre før de vil sælge jer en rejse. Det bedste råd jeg kan give er at I sørger for at spørge når I undersøger og køber billetterne. Det vil være så surt at stå i lufthavnen og blive afvist, fordi der mangler en underskrift fra jeres forældre.
Håber I finder ud af det og god tur når/hvis I kommer af sted.
Mange hilsner
Niels-Christian