Svært ved at huske

brevkassespørgsmål

Svært ved at huske

brevkassespørgsmål af
Ida
17 år
Oprettet 7 år 1 måned siden

Hej

Jeg har noget jeg vil sige.. Jeg ved ikke disideret om det er et spørgsmål.

Men jeg går i 1.g, og som alle andre har jeg en del lektier, jeg har bare det problem at jeg har enormt svært ved at huske det jeg læser. Det er ikke fordi jeg ikke er konsentreret når jeg læser, tvært imod. Jeg bruger flere timer på at læse noget der kunne tage 30 min, og udover det tager jeg en hel masse noter.

Men det er bare som om jeg ikke kan huske det. Hvis jeg hører nogle ord om emnet kan jeg nohgle gange godt forklare lidt ud for det, men hvis der er gået ca 2-3 uger, så kan jeg nærmest ikk ehuske det emne vi havde om.

Det går mig enormt meget på, og jeg tænker på det konstant, jeg ville så gerne huske det,for jeg vil det rigtig meget. Men jeg ved bare ikke hvad jeg skal gøre..

Svar:

Hej med dig

Jeg forstår godt, hvis det kan være træls, at du ikke kan huske alt det, du gerne vil. Samtidig vil jeg rose dig for den ihærdighed du lader til at udvise - det lønner sig næsten altid, at arbejde for sagen og det virker til at du virkelig arbejder for det. Jeg synes samtidig du skal huske på, hvor meget forskelligt stof man som gymnasiestuderende skal forholde sig til. Så måske det ikke er så unormalt og mærkeligt alligevel at tingene kan være svære at huske? Man kan jo have flere forskellige fag samme dag og derfor læser du også mange forskellige tekster, emner og lignende hver dag. Jeg kan derfor godt forstå, hvis det kan være svært, at gengive hvad man læste for 2-3 uger siden. Det tror jeg faktisk er helt normalt. Heldigvis har man jo tid og læseferie inden eksamen, hvor man får opfrisket tingene. Så selvom de tidligere emner nu føles svært tilgængelige i din hukommelse er jeg næsten sikker på, at du ved oplæsning vil føle det genkendeligt, da du tidligere har været gennem det.

Som du skriver, er det også helt naturligt, at et par ord om emnet kan få en til at huske lidt mere. Man har ofte lige brug for et par hints eller cues for at genhente, hvad man har læst. Heldigvis genopfrisker læren eller en anden elev jo ofte en tekst i starten af en time. Det kan måske være den måde du lige skal igang på, for at spore dig ind på det, som du har læst. Det er der ikke noget i vejen med, da jeg tror, der er mange, som har det som dig. Et andet tip kunne være, at du dagen inden du skal i skolen lige skriver 2-3 ord eller sætninger om det emne, som hver time handler om. Så er du sporet ind på emnet fra start og har allerede givet dig selv nogle cues som kan vække din hukommelse for emnet og det du har læst. Ordene kan du med fordel lige have på telefonen, så du kan læse dem inden timen begynder.

Hvis du slet ikke synes, at det kan hjælpe dig, tænker jeg også sagtens du kunne tage en snak med studievejlederen på din skole. De har tavshedspligt og er ofte meget villige til at hjælpe med alle slags problemstillinger.

Jeg håber du kunne bruge svaret, ellers er du selvfølgelig altid velkommen til at skrive igen.

De bedste hilsner Maria

MariaFPs billede
Maria har svaret på dette spørgsmål