Må jeg arbejde alene i butik?
brevkassespørgsmål af
Laila
19 år
Hej cyberhus! Jeg er meget i tvivl om i overhovedet kan hjælpe mig med det her, og hvis i kan, om det så er i den rigtige kategori!
Jeg arbejde i en lille dagli' brugs og er 19 år. Jeg færdiggjorde gymnasiet i sommers, så nu har jeg et år hvor jeg kan arbejde. Jeg har fået flere timer i Brugsen jeg arbejder i og er generelt rigtig glad for jobbet. Vi plejer altid at være to på arbejde ad gangen(det er ikke nødvendigt med mere), men nu er jeg begyndt at få lukkevagter fra 16-20.15 hvor jeg skal være alene, må jeg godt det selvom jeg er over 18?
Jeg ved at min chef er meget ligeglad med om man er alene eller ej, og hvis man spørger ham det er også fint at to under 18 er på arbejde sammen fra 14-20.15 selvom det tydeligt står på jobpatruljens hjemmeside at man ikke må I tidsrummet 14-6, så nu er jeg meget i tvivl om der også findes sådan nogle regler for over 18. Gør der det? Kender i til dem?
Håber i kan hjælpe mig!

Svar:
Kære dig..
Mange tak for dit brev.
Jeg vil prøve at svare så godt, som jeg nu kan.
Hvor er det dejligt, du har fundet dig et job og kan tjene nogle penge her efter, du er er blevet færdig med gymnasiet. Det kan være, du skal ud at rejse eller noget andet, her i dit sabbat år. Det er der mange unge, som gør.
Jeg kan godt forstå, du stiller spørgmål ved, om det er okay at du arbejde alene i Brugsen fra kl.  16-20:15.
Jeg har prøvet at google lidt, da det ikke er noget, som jeg ved ret meget om, og har desværre ikke rigtig kunne finde frem til noget. Du har ganske ret, når du skriver, at det er forbudt for personer under 18 år at være alene på arbejde i tidsrummet mellem kl 14 og kl. 06.
på 3F's hjemmeside står der skrevet, at der altid bør være en anden erfaren person i nærheden, så du ikke skal arbejde alene. Og hvis det bliver nødvendigt, at du skal arbejde alene, skal arbejdet tilrettelægges, så der ikke kan opstå farlige situationer.
Der er dog mange forskellige jobs, hvor man ofte oplever at være alene, Foreksempel hvis man arbejder i en kiosk, på en tankstation eller i andre butikker. Jeg kender dog ikke reglerne for at være alene på arbejde, når man arbejder i et supermarked.
Jeg synes, hvis du er i tvivl, hvorvidt er lovligt eller ej, at du skal ringe ind til Coop, som er ejer af Dagli Brugsen. De må kunne oplyse dig omkring, hvilke vilkår der er, for at arbejde alene. Der burde også være en arbejdsmiljørespræsentant, du kan kontakte, som kan fortælle dig omkring dine vilkår.
Hvis du er alt for utryg ved at arbejde alene, synes jeg, du skal snakke med din chef omkring det. Måske det vil fungere bedre for dig, at have morgenvagter i stedet for, hvor I er flere på arbejde sammen.
Jeg håber, du finder ud af noget, og at mit svar kunne hjælpe dig lidt på vej.
Best of luck!
Kh,
Anna