Karakter pres??
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej!
Jeg kan simpelthen ikke finde ud af hvilken kategori den hører ind under.
Jeg er meget bange og tænker alt for meget over skolen og livet.
Skolen og karakterer fylder alt for meget hos mig! Jeg føler et pres fra alle, men aller mest for mig selv. Jeg er aldrig tilfreds med mig selv, med den karakter jeg får. Selvom jeg måske ligger i den høje ende, så er jeg aldrig tilfreds. Jeg er nervøs hverdag, for at jeg vil få en "dårlig" karakter. Jeg går kun i ottende, men alligevel betyder det så meget for mig! Lærerne snakker hele tiden om dette skal du til eksamen i, dette skal du bruge i fremtiden. Alt hvad de siger, alt hvad man gør enten ødelægger ens fremtid eller forbedre den.
Jeg føler at man aldrig kan have en sygedag, uden at føle dårlig samvittighed! Hvad nu hvis jeg nu ikke består eksamen, fordi jeg ikke var der 5 dage i ottende? De tanker løber hele tiden gennem min hjerne.
Jeg har svært ved at sove, fordi jeg er bange for en dårlig karakter. Det hele er bare hårdt, og jeg ved ikke hvad jeg skal gøre!
Vi har lige haft en national test, som vi ikke var forberedt på. I det fag ligger jeg normalt på 10, men tror helt seriøst at jeg vil få undermiddel, da vi ikke havde lært særlig meget om de spørgsmål! Jeg er så fucking bange og kan overhovedet ikke sove før jeg får de resultater, men jeg ved at hvis det hedder under middel, så vil jeg hade mig selv!!
Det er svært fordi jeg er bange for at det ændre noget på den elevplan og det karakterblad jeg får om 1-2 måneder! Da jeg nemlig skal bruge det til noget. Jeg er bange så bange, og sover ikke ordentlig om natten.
Hvad kan jeg gøre?

Svar:
Hej med dig,
Puha, det lyder til, at du lægger et rigtig stort pres på dig selv! Jeg kan godt forstå, at du synes det er svært at håndtere, og at det stresser dig og gør dig ked af det.
Først og fremmest vil jeg sige til dig, at det er rigtig godt, at have mål og ønsker for sig selv og sin fremtid, for at man opnår det man drømmer om! Det er dog vigtigt, at denne drøm om fremtiden, ikke får ødelagt den nutid, som man sidder i. Mange unge, oplever, modsat dig, at det kan være svært at motivere sig selv til at lave lektier og få gode karakterer, fordi de gerne vil nyde deres ungdom, og har svært ved at forholde sig til fremtiden og det de gerne vil opnå. I virkeligheden, ville en kobling af dem og dig nok egentlig være et godt udgangspunkt. For hvad er der ved, at få gode karakterer, hvis man er stresset og ked af det i sin hverdag, over det pres man lægger på sig selv? Karakterer er ikke alt, og selvom lærerne siger, at det er vigtigt, og at I skal bruge det senere hen, så får I for det første mange muligheder for at få tingene opfrisket, når I skal have om det igen, og derudover så afhænger det jo også af, hvilken vej I vælger at gå i livet. Nogle vælger, at blive slagtere lige efter gymnasiet, og de får dermed ikke brug for at kunne analysere et digt i deres fremtid, men kan sagtens blive succesfulde slagtere alligevel, som kan åbne deres egen butik og tjene godt med penge. Det samme gælder i princippet for STX, HHX og HTX (de gymnasielle uddannelser), hvis man vil gå der, skal man også vælge en retning, hvor at nogle, som interesserer sig for fysik og kemi, vælger en naturvidenskabelig retning, mens andre, som interesserer sig for sprog eller samfundet, vælger en sproglig retning eller samfundsvidenskabelig retning. Det er fint, at få fine karakterer i alle fag, men at få 10 og 12 i alt, er slet ikke nødvendigt. Når man skal videre - fx på gymnasiet - skal skolen vurdere om man er egnet. I øjeblikket ligger dette snit på 4, mens at det i 2019 vil stige til 5. Det vil altså sige, at man i princippet kan få en blanding af 4 og 7 taller i alle fag, og stadig komme ind i gymnasiet. Det er først i gymnasiet, at karaktererne kan have en stor betydning for ens fremtid, da man jo her skal have et bestemt snit, for at kunne vælge forskellige uddannelser. Men hey, der er lang tid til, at du evt. skal den - eller en anden vej.
Du må huske på, at man bliver den bedste udgave af sig selv, når man er glad, og dette smitter af på ens omgivelser og hvad andre synes om én. At udstråle glæde, er i mange tilfælde vigtigere, end om man får 4 eller 10 :-)
Men hvad skal du gøre, for når man lægger så stort set pres på sig selv som du gør, er det måske svært at få ind i hovedet, at karakterer ikke er så vigtige, at man skal gå og være ked af det over dem? Jeg vil helt klart anbefale dig, at tage en snak, med nogle lærere på din skole. Det kan være din studievejleder, men det kunne også være en eller flere af dine lærere, som du har i de forskellige fag. Fortæl, at du stadig gerne vil gøre dig umage, men at det er svært for dig at være glad, når du lægger sådan et stort pres på dig selv, og læg op til, at de fortæller dig, hvordan de synes du skal håndtere det pres, og hvad lærerne selv tænker. Det er vigtigt, at du er tydelig omkring, hvor dårligt det påvirker dig, for lærere har, som du har bemærket, ofte en tendens til at fokusere meget på karakterer, fordi de selvfølgelig ønsker dygtige elever. Jeg synes også, at du skal tage den samme snak med dine forældre, for at de ved, hvor stort set pres du lægger på dig selv, så de ved, at de ikke skal presse dig yderligere. Sammen kunne I måske også snakke om, hvis du ikke får det bedre, om du skulle komme en til psykolog, som evt. vil kunne arbejde med det pres du lægger på dig selv. Når man lægger så stort set pres på én selv, kan det ofte bunde i andre ting, og det kan være, at der er nogle ting, som skal ryddes op i, i din hjerne, før du kan ændre dit fokus på at din egen glæde og lykke i livet selvfølgelig skal være første prioritet - også selvom man har gode, ønsker for fremtiden, som kræver et lidt højere snit! :-)
Mange hilsner
Christina.