Jeg har ingen idé
brevkassespørgsmål af
L
15 år
Kære cyberhus.
Jeg går lige nu på efterskole i 10. klasse og skal snart søge ungdomsuddannelse. Jeg er virkelig forvirret, fordi jeg ikke har en eneste idé om, hvad jeg vil. Jeg ved ikke, hvilket gymnasium jeg skal vælge, eller hvilken studieretning, jeg vil tage, eller hvad jeg vil arbejde med og det er bare virkelig frustrerende, fordi jeg kan ikke bare sådan kan vælge noget andet, hvis den studieretning eller det gymnasium jeg kommer ind på, ikke lige er noget for mig. Jeg har en lille tanke om, at jeg gerne vil ind på et gymnasium i København, men de vælger kun de tætteste beboende ansøgere og jeg bor altså en halvtimes togtur og en lille burtur fra, så det har jeg næsten opgivet. Hvis jeg prøver at søge ind, bliver jeg nok afvist og bliver henvist til det gymnasium, som ligger tættest på min bopæl og det har jeg SLET ikke lyst til, især fordi min mor underviser der. Alt jeg vælger kommer til at påvirke min fremtid, men jeg ved virkelig ikke om jeg har nogen. Der er egentligt masser af ting,som interesserer mig, men er så bange for at vælge forkert og tror også bare jeg tænker for meget på, hvor meget jeg kommer til at tjene og om jeg overhovedet får en god fremtid. Ved virkelig ikke´hvad jeg skal gøre!

Svar:
Kære L,
Jeg kan sagtens forstå, du synes, at det kan være frustrerende at skulle vælge ungdomsuddannelse. Efter 10. års skolegang som har været en selvfølge, fordi alle børn i Danmark skal gennemføre folkeskolen, så kan det virke som et stort ansvar, når man efter 9./10. klasse selv skal vælge, hvad man nu vil. Som du også giver udtryk for, så kan det føles som om, at man pludselig selv står med ansvaret for sit liv og sin fremtid.
Mit bedste råd til dig vil være, at du ikke skal bekymre dig så meget om fremtiden, men i stedet tage én beslutning ad gangen. I stedet for at bruge en masse energi på at tænke over, hvordan "alt jeg vælger kommer til at påvirke min fremtid", så tror jeg det er bedre, hvis du bruger energi på at mærke efter, hvad der føles rigtigt nu og hér. Uanset hvad, så kan man aldrig rigtig vide, hvordan ens fremtid bliver på lang sigt. Det er ofte bedre at tage ét skridt ad gangen. Derfor tænker jeg, at du skal vælge den ungdomsuddannelse, der føles mest rigtig for dig nu, og så må du se, hvad fremtiden bringer. Så kan det være, at du om nogle år er klar til at vælge en videregående uddannelse.
Du skriver, at du ikke har en eneste idé om, hvad du vil efter 10. klasse. Alligevel får jeg en fornemmelse af, at du faktisk er ret afklaret med, at du vil på gymnasiet? Derfor svarer jeg ud fra denne forståelse af dit spørgsmål. Hvis du ved, at du vil på gymnasiet, så tænker jeg, at du allerede er rigtig godt på vej til at træffe din beslutning. Hvis du ved, at du vil på gymnasiet, så er den første beslutning allerede truffet. Når det kommer til valget om studieretning, så behøver du ikke være så bange for at vælge forkert. Gymnasiet begynder nemlig med et grundforløb på 3 måneder, som er ens for alle elever, uanset studieretning. På grundforløbet bliver du præsenteret for de forskellige studieretningers fokusområder og fag, så det bliver lettere for dig at vælge, hvilken studieretning der er bedst for dig. Det er altså først efter grundforløbet, at du fastsætter dig på en bestemt studieretning. Altså behøver du ikke allerede nu at vælge studieretning én gang for alle. Du kan læse mere om de forskellige gymnasiale uddannelser og deres opbygning, ved at trykke hér
I forhold til hvilket gymnasium du ender på, så ved jeg faktisk ikke helt, hvordan det fungerer. Men hvis din mor underviser på et gymnasium, så kan det være, du skulle tage dig en snak med hende? Det kan være hun ved, hvordan man selv kan have indflydelse på, hvilket gymnasium man skal gå på? Og hvis du ikke har lyst til at tale med din mor om det, så kan det være, at der er en lærer på din efterskole, som du kan tale med? Uanset hvilket gymnasium du ender på, så tror jeg bare, det handler om at få det bedste ud af det. Hvis du bliver henvist til det gymnasium, hvor din mor arbejder, så behøver det jo heller ikke at betyde, at du skal have din mor som lærer - så måske det ikke er så slemt endda? Prøv i stedet at fokusere på de gode ting. Fx er det da luksus, hvis du kan få et lift af din mor i skole? Så du er fri for at cykle til gymnasiet når det regner ;-) Og din mor kan sikkert også hjælpe dig med lektierne.
Du skriver, at der er masser af ting, som interesserer dig. Det er faktisk en rigtig, rigtig positiv egenskab. Interesse og nysgerrighed kommer man langt med her i livet, og derfor er jeg også sikker på, at du nok skal få en god fremtid. I stedet for at være bange for at vælge forkert, så prøv at fokusere på, hvor mange spændende uddannelsesmuligheder der er at vælge imellem. Du behøver ikke tage stilling til arbejde og resten af din fremtid lige nu. I løbet af gymnasietiden vil der også være afsat tid til, at I skal arbejde mere dybdegående med jeres fremtidsdrømme, så der er masser af tid endnu, inden du skal vælge, hvad du gerne vil arbejde med.
Jeg håber, du kan bruge mit svar. Du er selvfølgelig altid velkommen til at skrive igen. Held og lykke med det hele, jeg er sikker på, der venter dig en god og spændende fremtid.
De bedste hilsner,
Simone