Hvad skal jeg vælge og hvorfor allerede nu
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Hej
Jeg går i 7klasse og både mine lære og klassekammerater er begyndt at tale om fremtiden. Jeg ved dog ikke hvad jeg vil, jeg elsker matematik og kan også godt lide at være lidt kreativ, så jeg har tænkt på noget med robotter men hvilke uddanelses muligheder er der inden for det. De taler også om efterskoler og mange overvejer at gå på en men selv foretræker jeg at være alene eller sammen med få mennesker og jeg kan ikke lid larm så jeg tænker at det ikke ville være mig, dog har min storesøster prøvet at overtale mig da hun selv går på efterskole og synes det er mega fedt.
Generelt stresser det mig ret meget at jeg ikkeved hvad jeg vil når alle hele tiden spørger
Jeg håber i kan hjælpe

Svar:
Hej med dig
Jeg kan sagtens forstå, det påvirker dig, når folk omkring dig snakker om fremtiden og spørger dig om, hvad du vil lave i fremtiden.
Jeg kan garantere dig for, at du slet ikke behøver at stresse over din fremtid allerede i 7. klasse. Du har mange år endnu til at finde ud af, hvad du vil.
Derfor vil mit råd til dig være, at lade være med at fokusere så meget på 'valget', når du tænker på fremtiden. Du kan i stedet prøve at være nysgerrig og åben, når du undersøger, hvilke forskellige uddannelser der findes. Så i stedet for at tænke, at du skal vælge nu og her, så kan du med fordel bare tænke, at du bliver kogere på, hvilke mulige uddannelser der er at vælge imellem.
Det lyder til, at du har mange spændende interesser, når du både holder af matematik, kreative aktiviteter og teknik. På hjemmesiden UG.dk kan du læse om de forskellige uddannelser, der findes i Danmark. Og hvis du klikker hér, så kommer du frem til 'JobKompasset', hvor du ud fra dine interesser kan se forslag til forskellige jobs, man kan have. Det kan være, at UG.dk og JobKompasset kan give dig inspiration til, hvilken uddannelse der kunne være spændende for dig - men igen, så behøver du altså ikke at vælge allerede nu.
I forhold til om du skal på efterskole, så er det jo i sidste ende kun dig selv, som kan mærke, om det kunne være en god ting for dig eller ej. Du skal vide, at man sagtens kan tage på efterskole selvom man foretrækker at være alene eller sammen med få mennesker. Mange, som tager på efterskole, har det på samme måde. Og hvis du for eksempel vælger en efterskole, hvor man kun bor to personer på hvert værelse, så er der gode muligheder for, at du også kan få tid alene. Jeg tænker ikke, at du helt skal udelukke at tage på efterskole alene af den ene grund, at du godt kan lide at have alenetid og ro omkring dig. Et efterskoleophold kan føre mange gode oplevelser med sig, og mange oplever at de udvikler sig meget, og bliver klogere på sig selv, imens de går på efterskole.
Hvis du har mulighed for det, så kan du måske besøge din søster på hendes efterskole en dag i en weekend? Så kan du prøve, hvordan det er at være "efterskole-elev for en dag" og mærke stemningen. Måske kan det hjælpe dig til at blivere klogere på, om det er noget for dig? Om ikke andet, så kan du jo altid skrive dig op til et par efterskoler nu, og så kan du melde dig fra igen senere, hvis du finder ud af, at du ikke har lyst alligevel.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar, og at du måske stresser lidt mindre over fremtiden nu. Du er velkommen til at skrive igen, hvis du har flere spørgsmål.
Venlige hilsner
Simone