Hvad fanden gør jeg?

brevkassespørgsmål

Hvad fanden gør jeg?

brevkassespørgsmål af
Jonas
21 år
Oprettet 7 år 3 måneder siden

Jeg har nu siddet på uddannelseshjælp i omtrent 3 år. Uden at ville en skid, bare så at dovne den af. Nu har jeg endelig efter 3 år fået blod på tanden. Men det hele styrter bare sammen omkring mig konstant nu.

Nu hvor jeg endelig har fået det gå på mod. Så sidder jeg alligevel fast. Og det irreterer mig grænseløst. Jeg decideret hadder min vejleder. Jeg hader det sted jeg er på lige nu. Er nu kommet i åbent tilbud det samme sted.

Jeg ville rigtig tusinde gange være maler og jeg har søgt ind på uddannelses. Men pgr, jeg var en idiot da jeg gik i folkeskole fik jeg aldrig min eksame i matematik. Så nu kan jeg ikke starte på min uddannelse. Så nu skal jeg op til en optagelsesprøve. Og jeg har ikke lavet matematik i lidt over 7 år nu. Så den kommer jeg helt sikkert til og fejle. Så er det kun 1 mulighed og det er VUC 9 klasse alting forfra. Det ville sige jeg først er færdiguddannet om 5½ år.

jeg er så lammeslået i min hjerne. JEG VAR såååå tæt på at få mig en elevplads hos et firma som maler. Men selføgelig havde de ikke råd til mig. Så nu sidder jeg fast igen.

Jeg er virkelig noget til et punkt i mit liv hvor jeg aldrig har været før. Og det stinker virkelig.

Hvad fanden gør jeg?

mange tak.

Svar:

Hej med dig,

Hvor kan jeg godt forstå, at du er træt af den situation du er havnet i. Det kan være rigtig svært at håndtere alle de ting, der forhindrer, at man kan opnå ens planer og mål. Jeg synes, at det er rigtig godt at høre, at du har fundet en vej i livet, som du tænker kan være den rigtige for dig. Det kan være rart at have retning i livet. Jeg håber virkelig, at du finder en god løsning på din situation, så du kan komme i gang med din drømmeuddannelse. Det har du fortjent!

Jeg kan godt forstå, at du er ærgerlig over, at du ikke kan starte på uddannelsen som maler, fordi du ikke har et eksamensbevis på matematik. Når man skal noget, som man ikke har lavet i mange år, kan det virke helt uoverskueligt. Jeg kan godt forstå hvis du også har det sådan. Det kan også være svært ikke at kunne komme igang med det samme, når man endelig har fundet ud af hvad man vil. Jeg synes dog stadig, at du skal se det som noget rigtig positivt, at du har fundet ud af hvad du vil. Det er et vigtigt første skridt på vejen. Selvom det kan virke fuldstændig uoverskueligt, at du først ville kunne være færdig som maler om 5½ år, så skal du huske på, at det for det første kan være nemmere at komme i gang, når man er i gang med at opnå et mål. Måske vil du have mere motivation for at tage matematik igen, nu du ved, at det er for at kunne komme i gang med maleruddannelsen. For det andet skal du også huske på, at maleruddannelsen er bygget op omkring både skole og praktisk erfaring, så det er ikke 5½ år kun på skolebænken. Det kan måske også gøre det nemmere at overskue, at det måske ikke vil føles som 5½ år i skolen, sådan som du kender det fra folkeskolen, som udelukkende er skole og ingen praktik/lærerplads.

Nogle gange er vejen hen til vores mål fyldt med forhindringer, men husk på, at der sjældent kun er en måde at opnå et mål på. Måske skal du lige lave et par omveje før du kan starte på maleruddannelsen. Jeg ved godt at det kan være svært at acceptere, men prøv og se om du ikke kan se det som en del af vejen hen imod at blive maler.

Jeg tænker på, om du ville kunne få noget hjælp til den matematik-prøve, som ville kunne gøre, at du kunne blive optaget med det samme. Det kunne måske øge chancerne for at du bestod den? Jeg ved godt, at man lynhurtigt kan blive ramt af håbløshed, fordi man kan komme til at tænke, at man aldrig vil kunne klare det. Og selvom jeg godt ved, at det er nemmere sagt end gjort, så bliver du nødt til at give det et forsøg, hvis det er noget du brænder for. Det lyder i dit brev, som om det virkelig er noget du gerne vil. Det synes jeg, at du skylder dig selv at gå efter.

Måske kunne det være en ide, at kontakte en studievejleder på maleruddannelsen. Dem kan man ofte få lov at snakke med selvom man ikke går på uddannelsen endnu. Det kan være, at de har nogle kontaktoplysninger på uddannelsens hjemmeside? De er gode til at fortælle dig præcis hvilke muligheder du har for at kunne opnå dit mål om at blive maler. Det tror jeg ville være en god ide. Måske kunne I sammen lave en liste over ting du skal for at blive optaget. Det kan nogle gange være en hjælp at se - sort på hvidt - hvad det kræver for at blive det man drømmer om. Måske kommer der til at stå 9. klasse på VUC, måske kommer der til at stå at du skal skaffe en lærerplads i et firma. Uanset hvad, så ville det alt sammen være noget som kunne gøre, at du kom nærmere din drøm om at blive maler. Som jeg også har skrevet før, så kan det være enormt svært at overskue at der måske går 5½ år før du er færdig, men hvis man laver noget man kan lide og som man føler giver mening, så går tiden ofte hurtigt, og det er jo noget du kan bruge til noget. Selvom det måske kan føles som om 9. klasse på VUC ikke er noget du kan bruge til noget, så er det helt bestemt noget du kan bruge til noget, for det er jo nøglen til at du kan komme ind på dit drømmestudie.

Jeg håber du kan bruge mit svar, og at du finder en løsning, så du kan blive maler. Held og lykke med det hele!

De bedste hilsner,

Astrid

Astrids billede
Astrid har svaret på dette spørgsmål