Flytte til USA
brevkassespørgsmål af
Den Fortvivlede
21 år
Kære Cyberhus,
Jeg var i sommerferien i USA som Au Pair for en super sød familie. Jeg mødte en hel masse fantastiske mennesker derovre og blev virkelig forelsket i byen jeg boede i. Jeg mødte også en flirt derovre, som jeg har holdt kontakten med og vi snakker sammen hver dag og har gjort det lige siden jeg kom hjem til Danmark. Derovre så jeg ham også 3-5 dage om ugen i løbet af de 2 måneder jeg var der. Jeg er 21 år og han er 30 og bor alene i en lejlighed derovre. Jeg savner ham sindssygt og har det virkelig svært med at være kommet tilbage til gamle Danmark. Han har tilbudt at jeg gerne må komme over til ham og bo i en periode, og vi snakker om at jeg rejser der over igen i næste måned. Hvis det hele går efter hensigten, kunne jeg virkelig godt tænke mig at flytte over til ham. Jeg føler virkelig at jeg har mødt min soulmate, og han har det heldigvis på samme måde. Jeg er bare så bange for, hvad mine venner og ikke mindst min familie herhjemme i Danmark vil sige til, at jeg flytter over til ham.
Der er mange ting allerede nu, som min familie er imod...
Først og fremmest synes de han er for gammel.
De synes han virker skummel eller mystisk uden en egentligt grund - måske bare fordi de ikke kender ham?!
De vil ikke have at jeg forlader dem, og føler at jeg prioriterer forkert ved at forlade dem og Danmark til fordel for USA.
De synes generelt ikke om at jeg rejser til USA, fordi D. Trump er præsident, de er derfor meget genereliserende og betragter hele USA som et "Trump-land", selvom hverkan min fyr eller nogle af de andre jeg var sammen med derovre havde stemt på D. Trump.
De fortæller mig at jeg er blevet hjernevasket og at jeg har forandret mig efter jeg er kommet hjem, men jeg prøver at forklare at jeg bare er dybt forelsket.
Hvordan kan jeg få dem til at indse, at det ikke er det rene kaos og at det ikke er spor farligt, at jeg rejser derover? Det her er jo MIN drøm og mit liv, og jeg har virkelig haft et hårdt liv hjemme i Danmark (det er blandt andet derfor jeg kender til Cyberhus), og har derfor ingen problemer med at rejse væk - og det betyder jo ikke at jeg ikke elsker min familie eller mine venner herhjemme, og vi kan jo stadig snakke sammen via internettet, holde kontakt via Facebook hvor vi både kan chatte, snakke og webcamme. Jeg ved godt det ikke er det helt samme, men nu har jeg endelig fundet en fyr, som jeg faktisk ser potientiale i og som jeg virkelig har lyst til at være sammen med - skal jeg satse på noget nyt, tage en chance som muligvis bliver en drøm der går i opfyldelse, eller skal jeg lytte til min familie og blive herhjemme, hvor tiden bare står stille og jeg ikke rigtigt kommer videre..?
Kh. Den Fortvivlede.

Svar:
Hej Fortvivlede
Puha...jeg kan godt forstå din frustration. På den ene side at stå overfor den her fantastiske mulighed, og så samtidig føle at din familie, ikke støtter op.
Der er jo selvfølgelig ingen tvivl om at valget om at tage til USA eller ej, er dit. 100 procent dit. Jeg tænker at det er lige så selvfølgeligt, at du gerne vil have din families opbakning og støtte.
Du spørger hvad du kan gøre og sige, for at få dem til at indse at det ikke er farligt, og at det her er det rigtige for dig? Jeg er ikke sikker på at der er noget bestemt du kan sige.
Når du fortæller om din families argumenter for at du skal blive, lyder det som om de er bekymrede for dig.
Som du selv siger så kender de slet ikke den her fyr, og når de ikke gør det kan han let komme til at virke skummel. Han er jo noget ældre end dig...og hvad vil han overhovedet. Når man er bekymret, kan tankerne hurtigt blive store og vilde. På sin vis forstår jeg godt din familie. For dem er du vigtig. For dem er du noget helt særligt, og det der er særligt vil vi gerne passe på. Det er svært, hvis det vi skal passe på er på den anden side af jordkloden, og bevæger sig i en verden vi ikke selv kender. Og særligt hvis din familie tænker at alt i USA er ligesom Trump. Sådan er virkeligheden selvfølgelig ikke. Du kan jo minde dine familie om, at der var flest amerikanere der ikke stemte på Trump. Grunden til at han alligevel vandt, er det amerikanske valgsystem, der ikke kræver flest stemmer, men flest valgmænd. Så selvfølgelig er USA meget andet end Trump.
Der er slet ingen tvivl om at det her er din beslutning. Hvis du kan mærke, at det rigtige for dig, lige nu, er at tage til USA og prøve det her af...så er det det du skal gøre. Det er jo svært, sådan på forhånd, at sige om det vil være for evigt. Du siger at du har fundet din soulmate, og det har du måske. Det er i hvert fald kun noget du finder ud af, hvis du prøver det af, og ser ham noget mere. I første omgang vil det nok ikke være noget der er permanent? Det kræver i hvert fald at du kan få en permanent opholds- og arbejdstilladelse, og det er jo ikke sikkert du kan de lige med det samme.
Du siger selv det her med, at din familie tænker at han er skummel, og at det nok bare er fordi de ikke kender ham. Måske kunne du overveje om de skulle møde ham lidt mere. De kunne måske møde ham på skype? Nu inden du tager over til ham igen,(hvis du gør det) kunne din familie måske lige hilse på ham, hvis du alligevel snakker med ham. Og hvis du tager derover, og skal snakke med din familie, kan han jo være med til at snakke.
Det vi ikke kender kan nogle gange virke fremmed og farligt. Så måske er det bedste du kan gøre, at gøre ham mindre fremmed for din familie.
Jeg håber du finder en god løsning for dig. Hvad end det bliver, håber jeg også at din familie i sidste ende vil støtte op om din beslutning. Måske vil det tage dem tid. For det er svært at "give slip" på det man elsker mest. Men hvis du tager afsted, og din familie kan se, at du er glad for at være i USA, og er glad for den her fyr. Så vil de forhåbenlig ændre mening hen ad vejen.
Hvad end du beslutter dig for, ønsker jeg dig held og lykke.
Mange hilsner
Niels-Christian