Et godt råd
brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
Hej :)
Jeg er 18 år gammel, bliver 19 til februar. Jeg går på mit 2. år på HF, og bliver student til sommer 2017. Jeg har en kæreste, der bliver 19 til april og vi har været sammen i snart 2½ år.
Vi har planer om, at flytte sammen efter sommerferien 2017, hvor jeg så vil arbejde i et lille års tid og spare penge op. Han er selv under uddannelse, hvor han er meget på læreplads og tjener gode penge. Han bliver færdig med hans uddannelse til foråret 2019.
Vi har det rigtig sjovt og godt sammen, og vi har snakket mange gange om, at vi gerne vil have børn sammen. Jeg ved godt vi er meget unge, men jeg har en lille 'plan', som jeg håber I vil være ærlige omkring og evt. har nogen gode råd til :)
Jeg tænker, at vi flytter sammen efter sommerferien 2017, og mens jeg har mit sabbatår og han arbejder, så ser vi hvordan det er at bo sammen, og vi får sparet så mange penge op som vi kan.
Året efter vil vi begge være over 20 år. Er det for tidligt, at prøve at få et barn på det tidspunkt?
Jeg har veninder, som siger, at det er alt for tidligt, og mine forældre er også lidt stille omkring det når jeg spørger indtil det (men de tror også, at jeg vil være gravid nu;) )
Men er det helt tåbeligt?
Lige nu er jeg inde i en baby-fase, hvor jeg laver lister over alt det nødvendige, som man jo skal have til når man skal have et lille barn. Jeg laver budget over lejligheden, finder ud af det med børnepenge, med barsel, fordi jeg ved hvor vigtigt det er!
Men er det helt tåbeligt? Eller lyder det ansvarligt?
Jeg sætter meget pris på jeres helt ærlige mening :)
På forhånd tak!

Svar:
Hej med dig,
Først og fremmest vil jeg fortælle dig, at jeg synes det er rigtig rart at læse dit brev. Det er dejligt, at du har nogle planer og ønsker for fremtiden, men at du også lyder til at være velovervejet og ikke tage nogle forhastede beslutninger.
Du skriver, at din kæreste og dig efter du er færdig med HF gerne vil flytte sammen, og at I på sigt gerne vil have børn, men du er i tvivl om dette er for tidligt, og vil derfor gerne have et ærligt svar, om det kunne være for tidligt.
Min umiddelbare tanke er, at jeg synes du skal se tiden an, og tage det som det kommer. Det er rigtig dejligt, at have nogle drømme og ønsker. I din alder, kan der dog ske så mange ting, så det kan være rigtig svært at planlægge fremtiden. Du kunne finde en drømmeuddannelse som du må starte på med det samme, din kæreste og dig kunne gå fra hinanden, eller den ene af jer kunne være ude at rejse. Der kan ske så mange ting.
Jeg synes ikke det er en tåbelig idé. Men jeg synes heller ikke det vil gøre noget, at du udskød planerne måske 1-2 år. På det tidspunkt har din kæreste og dig været sammen i lidt længere tid, og I er kommet lidt længere frem i livet. At få børn er et kæmpe ansvar og det kræver at man i et parforhold begge er rimelig modne, da det kan være en stor prøvelse/udfordring for parforholdet. Det lyder som om I har nogle ansvarlige tanker omkring at I skal sparre op og have økonomien til det, og det er rigtig godt.
Når det så er sagt, så synes jeg, som sagt, at I skal vurdere tingenes tilstand når I er blevet 20, og når I har boet sammen og kender jeres situation. Er det for jer begge  stadig et kæmpe stort ønske at få børn, og være unge forældre, så synes jeg, at det er en beslutning som din kæreste og dig skal tage sammen.
Så for at samle op: Jeg synes som udgangspunkt I skal se tiden an og tage beslutningen når I står i situationen. Det allerbedste vil for mig at se være, at I venter lige lidt længere til I er blevet lidt ældre og evt. til I begge er færdige med en arbejdsgivende uddannelse, men er det at få et barn stadig jeres største ønske om 1,5 års tid, så synes jeg ikke at I er tåbelige, fordi I får børn i så tidlig en alder, hvis I ellers har styr på økonomien og føler at I er klar til at samarbejde med hinanden ligemeget hvad der sker i fremtiden :-)
Mange hilsner
Christina.