Ung graviditet
brevkassespørgsmål af
i tvivle en
21 år
Hej Cyberhus
Jeg er 22 år og er gravid. Det skete, for ca. 14 dage siden, hvor jeg var til lægen, da jeg havde haft, mærkelige følelser i maven inden. Min læge fandt, ud af, at de måske var, symptomer på graviditet, så vi tog en test. Jeg synes, at det, er for ung at være gravid, men det er, ikke det der, er problemet. Jeg vil jo selvfølgelig gerne have et barn, men på det her tidspunkt er jeg, på mit andet år på universitetet, så jeg ved ikke, om jeg kan klare det.
Hvad skal jeg gøre? Studere videre og have barn?
Håber jeg kan få noget hjælp.

Svar:
Kære i tvivl,
Lad mig starte med at sige tak fordi du skriver ind, det er ikke nogen nem situation du står i, og det er modigt af dig at ville spørge andre til råds.
Min første tanke er, hvorvidt du selv står i forhold til din ene mulighed, altså en abort, ud fra et etisk synspunkt. Hvis du allerede har gjort op med dig selv at du aldrig ville få/kunne håndtere en abort, så er valget mere eller mindre ligetil. Hvis du derimod er åben for tanken om en abort, så står du med flere muligheder.
Du skriver at du gerne vil have et barn, men at du alligvel føler at du er for ung til det, samtidig med, at du ikke ved hvorvidt du vil kunne klare presset med både at passe universitetet og graviditeten samtidig. Alder spiller ikke nogen betydelig rolle som sådan, idet du er 22 år er du ikke for ung til at få et barn.
En anden ting jeg syntes er vigtig at tage hensyn til, er hvordan du står nu. Jeg fornemmer ud fra det du har skrevet, at graviditeten kommer uventet. Du er i starten af tyverne, en turbulent tid hvor voksenlivet kun lige er begyndt, og hvor verden står åben for dig. Du har mange ting at lære i disse år, og der vil komme mange udfordringer både fra dit studie, dine venner, dit kærlighedsliv, familie og meget andet. Du vil muligvis gå glip af nogle muligheder og chancer hvis du gennemfører graviditeten, hvilket du måske vil komme til at fortryde i det lange løb. Graviditeten vil naturligvis også åbne op for nogle muligheder og glæder, men disse er der stadig hvis du vælger at blive gravid om 5 år i stedet for nu.
Der er den mulighed at få barnet og studere så længe du kan. Derefter har du mulighed for at gå på barsel og samle kræfter indtil du er klar til at fortsætte dine studier. Du vil sandsynligvis ikke være den eneste på dit universitet som har et barn og studerer, og du kan eventuelt opsøge og spørge dem til råds og høre deres historier. Ligeledes kan du tage kontakt til studievejledningen, og høre hvad dine muligheder er på dit gældende universitet/studie om det at være gravid under studiet. Du vil blive nød til at tage orlov for at gennemføre graviditeten og passe barnet, men der er ikke noget som forhindrer dig i efterfølgende at følge med i studiet.
I sidste ende er det helt op til dig, hvilken vej du vil følge. Du har muligheden for at enten at gå videre med graviditeten, og risikiere den glæde og de forhindringer der kan følge med, eller ophøre graviditeten med en abort. Det er ikke til at sige hvilken vej du bliver lykkeligst af, det er noget du må mærke efter med dig selv, samt overveje de komplikationer og muligheder de hver især vil byde dig. Du ønsker at være gravid, men alligevel er du i tvivl, og tvivlen er der af en grund. Mærk efter i dig selv om det kun er spørgsmålet med dit studie der går dig på, eller om der er andet der sår tvivl i dig.
Jeg håber at du har fået lidt at tænke over, og at jeg har givet dig et nyt perspektiv på din situation. Jeg håber det bedste for dig, og skulle du have flere spørgsmål eller hvis du gerne vil snakke mere om din nuværende situation, så skal du endelig skrive ind igen.
Måske kunne det også hjælpe dig at tale med nogle "eksperter" på området? Hos mødrehjælpen kan du anonymt chatte eller tale via telefon med rådgivere om dine overvejelser og bekymringer. De har stor erfaring i at møde unge i lige præcis din situation, så jeg tænker snakke med dem måske kunne hjælpe dig til at træffe den rigtige beslutning for dig. Du kan læse mere om deres rådgivning her
De bedste hilsner, Torben(Brevkasserådgiver)