Mit håbløse liv
brevkassespørgsmål af
Den (måske) Fortabte.
19 år
Hej Cyberhus brevkasse. Dette bliver måske et lidt underligt spørgsmål og en lidt underlig historie.
Jeg går i 3G og er mildt sagt elendig i skolen. Jeg har dumpet to fag i min gymnasietid og fået en del 02'ere. Til gengæld har jeg gjort det godt i enkelte fag, men generelt har det været en katastrofe.
Jeg har lavt selvværd og føler at mit liv måske er fortabt.
Så jeg har dårlige karakterer og klarer mig elendigt. Jeg er 19 år, men har meget lidt erhverserfaring. Har kun lavet lidt havearbejde for mine forældre og gået med reklamer, så jeg frygter også, at jeg ikke vil være i stand til at finde et arbejde efter sommerferien.
Jeg har lavt selvværd og frygt for hvordan mit liv vil tegne sig. Jeg blev forladt af min ekskæreste i sommeren sidste år og det har bragt en masse problemer og distraktioner. Derudover har jeg gjort nogle ting, som jeg synes man godt kan karakterisere mig som et dårligt menneske for.
Kort sagt: Jeg føler at jeg måske bare burde opgive det hele og svinde bort. Nogle gange ville jeg bare ønske at det hele stoppede. At jeg bare døde.
Det eneste jeg har af værdi i mit liv, er mine drømme. Jeg vil gerne leve af at udtrykke mig kreativt, og skriver også kreativt hver dag. Det vil sige digte, romaner, noveller og så videre. Skriver over 1000 ord stort set hver dag og det er det eneste jeg måske kan finde ud af, samt har passion for på samme tid. Men der er mit lave selvværd og frygten for ikke at være god nok, også en barriere. For jeg har det ofte ad helvede til, når jeg læser det jeg skriver, eller ikke kan komme på noget nyt. Frygter at jeg er en ligeså stor fiasko i det, som jeg har været i min skoletid (og i matematik i særdeleshed).
Jeg har ikke lyst til at tage en eller anden uddannelse efter gymnasiet. Jeg er ikke engang sikker på at jeg gennemfører, da jeg har en del problemer med AT og så videre. Det gør jeg nu nok, men det bliver altsammen en bragende fiasko.
Er der overhovedet noget håb for mig? Jeg vil gerne gøre noget stort med mit liv og røre folk emotionelt gennem et kreativt udtryk. Alle andre veje er i mine øjne dårlige undskyldninger for et liv. Og ja, jeg ved godt at det lyder elitært og snobbet, når man siger sådan noget. Men sådan har jeg det, desværre eller heldigvis.
Jeg hader at sidde og gøre noget, fordi en eller anden lærer og skole kræver det. Mit største mareridt er at sætte flere fodnoter og skrive 60 siders afhandlinger, for at få en uddannelse, så jeg kan få et job jeg ikke vil have. Men det kan enten være den vej, at jeg opnår mine drømme, at jeg får udgivet noget, men forbliver en fiasko og dør fattig og alene, eller at jeg opdager, at jeg vitterligt er så håbløs som jeg virker, og bare afslutter det hele.
Jeg har svært ved at samle tankerne lige nu og så videre, men jeg har bare brug for at få det her ud.
Kort sagt: Hvad fanden skal jeg gøre. Jeg agter at forfølge mine drømme, men hvis det mislykkes kan det ende galt. Og jeg frygter også, at jeg vil blive ført væk fra den vej jeg gerne vil, af min omverden.
Så ja, hvad skal jeg gøre? Måske ved jeg det allerede, men har bare brug for ikke at være helt alene med det her.
Tak for hjælpen.

Svar:
Kære dig
Det lyder til at du går rundt med rigtig mange svære tanker lige nu, og at du føler dig stresset over den måde dit liv udvikler sig på. Så meget at du endda føler at det ville være bedre bare at forsvinde. Det kan være virkelig hårdt at gå rundt med alle de tanker selv, og jeg er derfor glad for at du har skrevet ind til vores brevkasse.
Som jeg læser det, så har du en stor passion for at skrive, men du er i tvivl om hvorvidt du skal forfølge den passion. Både fordi du oplever at "samfundet" har nogle bestemte regler for hvad der ugør et godt liv (en uddannelse, et godt job osv.), og fordi du bliver i tvivl om hvor godt du egentlig skriver. Jeg tænker med det samme at det er vildt sejt at du skriver, og at det er rigtig vigtigt at man holder fast i det som gør en glad, uanset hvad andre mener, da det jo ikke er dem som skal leve dit liv. Om du skriver godt eller dårligt kan jeg ikke vurdere, men jeg ved at det skinner igennem i teksten, når man kan mærke at forfatteren brænder for det de skriver om. Om når det sker, så vil teksten røre læseren på en eller andet måde - måske bliver man bevæget, måske bliver man frastødt, måske bliver man glad, måske sur - det kan være på mange måder, men et godt stykke tekst (uanset om man kan lide emnet eller indholdet) vil berøre dig på en eller anden måde. Der er det også vigtigt at huske at det er umuligt at gøre alle glade, men hvis du skal gøre nogen glade, så lad det være dig selv!
Du skriver også at du har gjort ting som kan klassificere dig som et dårligt menneske. Jeg tænker egentlig at man slet ikke kan snakke om at nogen er et dårligt menneske - eller et godt menneske. Vi er allesammen HELE mennesker, som både består af det ene og det andet. Vi har både det gode og det dårlige, og selvom vi måske har truffet noget uheldige valg, så er det altid muligt at vælge en anden måde at handle på fremover. Så hvad du så end har gjort tidligere, så har du altid muligheden for at gøre noget nyt nu, i morgen og alle dagene derefter. Du er ikke defineret af dine tidligere handlinger, uanset om de var gode eller dårlige. Du kan lære af dem, og så kan du gøre noget andet. Det vil altid være mere end et valg. Når det så er sagt, så er der rigtig mange som tænker ligesom dig. Som lader deres handlinger definere deres forståelse af sig selv, og som ser sig selv som dårlige mennesker, som ikke fortjener noget. Jeg tænker at vi allesammen fortjener at have det godt! Uanset hvad vi har gjort i fortiden. Så hver gang du har muligheden for at træffe et valg, gøre noget (handle) eller bevæge dig ind i noget nyt, så kan du enten lade din fortid definere indholdet af valget eller du kan vælge at handle efter de værdier som du ønsker at indeholde. Handle som den person som du gerne vil være, og ikke den du var. Nogle gange lykkes det, og nogle gange træffer man et mindre gavnligt valg. Det er en del af livet.
Så ja, der er håb for dig! Rigtig meget håb. Du er 19 år og først lige igang med at finde din vej. Du har allerede et billede af at du ønsker at berøre folk gennem et kreativt udtryk, og det er en utrolig gave at du allerede er klar over det. I forhold til hvordan du klarer det på gymnasiet, så prøv ikke at lade dine karakterer definere dig. De er tal på et stykke papir, og der vil højst sandsynligt aldrig være nogen der skal se dem. Men nu er du kommet så langt, og jeg tænker derfor også at det nok vil være det bedste, hvis du gør gymnasiet færdigt. Men når du er færdigt med det, så er det kun dig selv der sætter rammerne. Og jeg tror ikke du skal være så bekymret for at finde et arbejde selvom du ikke har så meget erfaring. Der er mange jobs som ikke har de store krav, og jeg tænker umiddelbart at du skal se det som en måde at få penge til f.eks. husleje og mad, sådan at du kan koncentrere dig om det du virkelig brænder for, nemlig det kreative! Følg din drøm og se hvad der sker. Der er ingen af os som kan spå om fremtiden, men jeg ved at hvis man lever efter dét som er vigtigt for en, så vil man have en meget lykkeligere vej henimod fremtiden, og det er jo vejen derhen som i sidste ende betyder noget.
Så jeg tænker egentlig at du skal spørge dig selv. Hvad vil du fortryde mest? Vil du fortryde at du ikke tager en uddannelse (som du ikke virker til at ønske) eller vil du fortryde at du ikke prøvede at følge din drøm om at blive forfatter?
Her til sidst vil jeg lige nævne nogle ting som du måske kan finde interessant. Først og fremmest kan du begynde at afprøve dine tekster. Du kan gøre det ved at lave din egen bloghjemmeside, du kan lave en gruppe på facebook hvor du deler ting, eller du kan skrive til info@cyberhus.dk og få din egen blog her på Cyberhus. I den kan du også dele de tanker som du har om livet og hvilke udfordringer du er stødt på. Jeg ved at der er mange unge her på Cyberhus, som også går rundt med lavt selvværd, som føler sig som dårlige mennesker og som har brug for at spejle sig i andres fortællinger. Måske dine.
Jeg vil også lige linke til noget der hedder forfatterskolen, som er en 2 årig uddannelse hvor du kan blive mere trænet i din skrivestil, og få lov til at bruge tiden på en uddannelse som du rent faktisk kunne have interesse i. Der er intet krav om at man har erfaring eller uddannelse, for at blive optaget. De har også forskellige arrangementer, hvor du kan møde andre som også brænder for det kreative udtryk.
Jeg håber virkelig at du forfølger din drøm, og du skal vide at det brev du sendte herind, rørte mig emotionelt. Så du kan skrive, og du har gnisten i dine ord. Det håber jeg virkelig at du vil forfølge.
Jeg håber du kan bruge mit svar. Husk at du også altid er velkommen i vores chat eller til at skrive herind igen.
Venlig Hilsen
Signe