Lægge stemme til film
brevkassespørgsmål af
Thea
14 år
Hej. Jeg er en pige på 14 år med en god sangstemme. jeg er selvlært og kan også lave rigtig mange sjove stemmer! Jeg vil VILDT MEGA gerne lægge stemme til en film! Men ved ikke helt hvordan? Og det kunne jeg godt tænke mig at vide.
kærlig hilsen Thea! :)

Svar:
Hej med dig
Det lyder som en vildt spændende fremtidsdrøm du har.
Det er svært at give en helt præcis vej til at komme til at lægge stemme til film.
Ligesom med mange andre film, så holdes der jævnligt åbne auditions, når der skal bruges stemmer til eksempelvis nye animationsfilm. Der kan du selvfølgelig være heldig at blive udvalgt.
Men jeg tænker også at det at lægge stemme til en film er en "håndværk" ligesom alt andet. Så måske kunne det være en ide at få noget stemmetræning. Det kunne både være hos en stemmertræner/sanglærer, eller på en teaterskole.
Hvis du får noget professionel træning kan du for det første blive endnu klogere på om det er den vej du vil gå, og samtidig er jeg sikker på det vil gøre dine chancer bedre, hvis/når du går til en audition.
Prøv at google din by og teaterskole eller stemmetræner, og se hvilke muligheder der er tæt på dig.
Held og lykke med det
Niels-Christian