Jeg kan ikke finde ud af en skid.
brevkassespørgsmål af
sut
14 år
Ligemeget hvad er der intet der lykkedes for mig! HVERGANG JEG HAR GJORT NOGET JEG TROR ER GODT, GÅR NOGET ANDET BARE I STYKKER ELLER IKKE VIRKER! Seriøst jeg bliver aldrig til en skid i mit liv, jeg kan ikke finde ud af noget.. Fucking pis verden.

Svar:
Hej med dig
Det er tydeligt at du er vildt frustreret lige nu. Det kan jeg godt forstå du er, når du oplever at der hele tiden er nye ting der går i stykker omkring dig?
Jeg tror at rigtig mange kan genkende det fra deres eget liv. Man tænker...når bare jeg har fået styr på det her, så bliver det bedre. Men som du siger, så dukker der bare noget nyt op. Jeg tænker det er noget som faktisk er meget almindeligt. Særligt i teenageårene, hvor man gennemgår en helt vild udvikling. Man bliver langt mere selvkritisk når man kommer i puberteten. Samtidig er der også flere krav fra skole, forældre og venner måske.
Husk at det gode du har gjort, ikke bliver mindre godt, selv om noget andet går i stykker.
Du har stadig gjort noget godt. Noget der har fået en enkelt ting til at fungere bedre. De fleste mennesker er indrettet sådan at vi har meget let ved at se vores egne fejl og mangler. Sådan lyder det også til at du har det. Du kommer til at fokusere på alt det nye der går i stykker, og glemmer hurtigt at du faktisk gjorde noget godt.
Jeg tænker at det måske kunne være en god idé for dig at skrive de her gode ting ned, så du ikke glemmer dem. Skriv en lille seddel eller en note på din mobil, hver gang du gør noget godt. Og kig på dem hver gang du så tænker at du ikke kan finde ud af en skid. Mind dig selv om at det kan du faktisk godt...for det kan du.
Nogle af de ting der går i stykker omkring dig er måske nogle store og rigtig svære ting? Husk at ingen mennesker kan fixe alting selv. Nogle ting har an brug for hjælp til at få styr på. Hjælp til at finde gode løsninger. Det kan være hjælp fra venner, forældre, en lærer eller noget helt andet. INGEN mennesker kan klare alting alene. Man kan godt komme til at tro at alle andre har styr på alting og kan klare alting selv. Men det er altså vigtigt at huske at det er der ingen der kan.
Det er en god ting at du har turdet skrive her i brevkassen om hvordan du har det. Jeg tænker det også vil være godt for dig at snakke med andre om det. Dine forældre, måske...eller en anden voksen du er tryg ved. Nogle gange har man bare brug for at få andres øjne på de problemer man står med. Friske øjne kan nogle gange finde den løsning man slet ikke selv havde tænkt på.
Jeg er 100 procent sikker på at du godt kan finde ud af noget, og jeg er sikker på at du "bliver til noget".
Mind dig selv om de gode ting du gør, og bed om hjælp når du synes det hele bliver svært.
Mange hilsner
Niels-Christian