Jeg drømmer om at skrive
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej
Jeg er en 15-årig pige, der går i 9. klasse, og jeg drømmer om at skrive. I lang tid har jeg været frustreret, fordi jeg ikke vidste hvad jeg skulle gøre efter 9. klasse, men for nylig er det gået op for mig, at jeg gerne vil skrive. Jeg kan rigtig godt lide det og har også tit fået ad vide, at jeg er god til det. Problemet er bare, at jeg stadig ikke ved hvad jeg skal gøre efter 9. Jeg har tænkt på at blive journalist eller måske tekstforfatter. Jeg har læst om forskellige jobs, og mange af dem tiltaler mig faktisk. Jeg ved bare ikke hvor jeg skal begynde, hvor jeg skal tage min uddannelse.

Svar:
Hej med dig,
Det er dejligt, at du allerede har fundet noget som interesserer dig, og som du kunne tænke dig at lave i fremtiden. Jeg kan dog godt forstå, at du bliver lidt forvirret over alle mulighederne, for hvor skal man starte?
Hvis du ikke allerede kender hjemmesiden, findes en hjemmeside som hedder www.ug.dk Her kan du søge på forskellige uddannelser ud fra interesser, ønsker, placering mv.
Ud fra hvad du skriver, kunne jeg tænke at uddannelser som journalistik, litteraturvidenskab, retorik eller kommunikationsdesign, måske kunne være noget for dig. Der er også en masse andre muligheder, som du selvfølgelig skal undersøge. Fælles for de fleste af uddannelserne er dog, at du skal have enten en STX, HTX eller HHX efter din 9. klasse. Hvilken af disse du skal vælge, afhænger selvfølgelig lidt af hvad du tænker du vil bagefter og hvor dine interesser ligger. STX er den mest "traditionelle" uddannelse, mens HHX er mere rettet mod salg og marketing og HTX er rettet mod naturvidenskab.
Det er rigtig fint at have en idé om hvad man vil efter STX, så man evt. kan stræbe efter et bestemt gennemsnit, men på en gymnasiel uddannelse får man ofte også nye interesser og bliver informeret om flere videregående uddannelser, og jeg synes derfor ikke du skal stresse over, at du ikke helt ved hvilken uddannelse du skal vælge.
Held og lykke med det! :-)
Mange hilsner
Christina