Graviditet

brevkassespørgsmål

Graviditet

brevkassespørgsmål af
Josefine
21 år
Oprettet 7 år 2 måneder siden

Hej. Jeg er en pige på 21 år, og har en kæreste på 28 år. Vi har været kærester i 3 år. Vi vil rigtig gerne have børn sammen og jeg skal derfor stoppe med mine p piller. Så er mit "lille" problem bare at jeg er elev på en tandklinik hvor vi bruger lattergas. Har fået afvide at man ikke må blive udsat for lattergas hvis man er gravid. Jeg synes bare det er lidt mærkeligt at komme og sige til mit arbejde at jeg har droppet p pillerne, synes det ville være nemmere og komme at sige at man er gravid når man bliver det. Hvad synes i jeg skal gøre? tænker rigtig meget over det.

ps. Vi ønsker rigtig meget at få børn, men da jeg ikke er så gammel, så ved jeg ikke hvordan min arbejdsplads vil reagere på det.

Svar:

Hej med dig

Først og fremmest vil jeg sige tillykke med dit forhold og jeres belsutning om at prøve at få børn. Hvor er det dejligt at I er der i jeres forhold at I føler jer klar til at tage det skridt.

Jeg kan godt se det er problematisk med dit arbejde, når du bliver gravid. Lattergas kan helt rigtigt have en skadelig effekt på barnet. Det er selvfølgelig vigtigt at du får fortalt at du er gravid, så snart at du er gravid. Så kan I sammen lave en plan for hvordan der kan tages særligt hensyn til din graviditet i det daglige arbejde. Men som du selv siger, er der måske ingen grund til at sige noget før du bliver gravid.

Måske bliver du lynhurtigt gravid, måske går der mange måneder. Jeg mener de fleste undersøgelser viser at kvinder i gennemsnit tager 6-8 måneder om at blive gravide fra den dag de beslutter sig for at stoppe med prævention. Når så nogen bliver gravide allerede efter 1-2 måneder betyder det selvfølgelig også at andre prøver i mere end 1 år. Derfor tænker jeg også det er meget tidligt at sige det allerede nu.

Men så snart du finder ud af at du er blevet gravid, ville det helt sikkert give god mening at sige det i klinikken.

Held og lykke med det hele
Niels-Christian

Niels-Christians billede
Niels-Christian fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål