Firma
brevkassespørgsmål af
Oliver
14 år
Hej Cyberhus!
Jeg er en dreng på 14 år, 4 dage til at jeg bliver 15.
Jeg kunne rigtig godt tænke mig at engang starte mit eget firma, men jeg har ingen ide om hvad mit firma kunne sælge og hvilken uddannelse der ville være god at tage.
Hvad har i af ideer til et produkt?
Og hvilken uddannelse ville være go' at tage i forbindelse med det?

Svar:
Hej med dig :-)
Jeg synes, det lyder til, at du har nogle spændende fremtidsdrømme. Det er altid rart at have en forestilling om, hvad man gerne vil lave "når man bliver stor". Det gør det i hvert fald lidt lettere, når man skal vælge fx ungdomsuddannelse eller videregående uddannelse.
Hvis du skriver, at du 14 år (eller nu må du jo egentlig have haft fødselsdag og være fyldt 15 år - TILLYKKE med det ;-b), så gætter jeg på, at du stadigvæk er i gang med folkeskolen? I så fald så tænker jeg, at du i første omgang kan overveje, hvilken ungdomsuddannelse du skal søge ind på.
Hvis du ved, at du engang gerne vil starte eget firma, så tænker jeg, at det kunne være en fordel for dig at vælge hhx-uddannelsen. På HHX lærer man rigtig mange ting, som er gode at vide, hvis man skal starte et firma op og/eller være selvstændig. Man har blandt andet fag omkring virksomhedsøkonomi, afsætning og erhvervsjura. Du kan læse mere om hhx-uddannelsen ved at kligge hér. På denne hjemmeside kan du også læse om alle de andre muligheder, der er efter folkeskolen. Det er jo ikke sikkert, at du synes, HHX er det bedste for dig. Derfor er det måske også en god idé, hvis du snakker med dine forældre, en lærer, en uu-vejleder eller en anden nær person om dine overvejelser omkring fremtiden.
I forhold til dit spørgsmål omkring hvilke produkter du skal sælge, så tænker jeg, at et godt udgangspunkt er at sælge noget, som du selv har en eller anden interesse for. Hvis du fx interesserer dig meget for sport, så kunne det være, du skulle sælge sportsudstyr? Er du glad for dyr, så kan det være, du skal sælge dyrefoder, dyrelegetøj og andre ting, som man har brug for, hvis man har et kæledyr. Går du meget op i tøj og tøjmærker, så kan det være, du skal sælge tøj? Det kommer helt an på, hvad du selv synes, er spændende? Men uanset, så tænker jeg, at du har god tid til at finde ud af, hvilket produkt du skal sælge i dit firma. Det kan være, du får nogle spændende ideer, mens du går på hhx-uddannelsen eller en anden ungdomsuddannelse.
Du skal i hvert fald have held og lykke med det hele. Jeg håber, at mit svar gjorde dig lidt klogere på fremtiden.
De bedste hilsner,
Simone