Fremlæggelse

brevkassespørgsmål

Fremlæggelse

brevkassespørgsmål af
D
15 år
Oprettet 1 år 2 måneder siden

I min klasse skiftes vi til at fremlægge og det er snart min tur. Jeg har det fint med at lave opgaven men jeg kan slet ikke klare at vi skal fremlægge. Det er ikke bare fordi jeg ikke har lyst for jeg får seriøst sådan nogen svimmelhedsanfald og bliver varm i hovedet. Tror også jeg bliver rød i hovedet. Jeg kan ikke sige noget og bare tanken om at skulle fremlægge giver mig seriøs kvalme. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre for vil på en måde gerne vise det jeg har lavet, men kan slet ikke overskue hvordan jeg skal kunne det. Kani hjælpe. D

Svar:

Hej med dig

Mange tak for dit brev til brevkassen. Jeg fornemmer ud fra dit brev, at tanken om at skulle fremlægge fylder meget for dig, på en ubehagelig måde. Derfor håber jeg at kunne hjælpe dig lidt på vej.

Du fortæller, at det snart er din tur til at fremlægge for klassen. I den forbindelse fortæller du, at du bliver svimmel, varm i hovedet og rød i hovedet når der skal fremlægges. Og tanken kan endda give dig kvalme.

Jeg vil starte med at slå fast, at det du beskriver, er fuldstændig normalt. Jeg synes, at det er vigtigt, at du ved det. Når man for eksempel skal til eksamen, køreprøve, eller lave en normal fremlæggelse, så er der rigtig, rigtig mange mennesker der oplever at hjertet slår hurtigere, man sveder en smule, og at det kan føles ubehageligt.

Jeg ved, at det hjælper mange at trække vejret dybt i sådan en situation – helt ned i maven og langsomt ud gennem munden. Dybe vejtrækninger kan være med til at berolige os. For andre hjælper det at skrive de bekymringer ned, man har om situationen. Du kan måske også snakke med din lærer om hvordan du har det med det? Eller forældre måske?

Men noget helt andet, der er lige så vigtigt at sige er, at selvom tanken og selve situationen kan være ubehagelig, så betyder det ikke, at man skal undgå den. Selvom det kan føles nemmere i øjeblikket, så vil det kun blive værre i det lange løb at handle på den måde. Hvis vi bliver ved med at undgå ting, der virker svære, så vil det være med til at bekræfte os i, at vi ikke kan klare svære ting, og det kan føre til at vi helt opgiver at gøre noget, som vi egentlig sagtens kan klare. At undvige svære situationer kan gøre os endnu mere tvivlende på os selv,  i det lange løb, men det kan vi udfordre ved at prøve at gøre tingene alligevel!

Så når vi konfronterer vores eget ubehag og ”vinder over det”, så kan det hjælpe os til at finde ud af, at det måske slet ikke er så slemt alligevel, det hele. Det kan være med til at give os en tro på os selv, og at vi kan klare ting der virker svære. Du nævner selv, at du gerne vil vise det, du har lavet, og at du har det fint med opgaven. Og det synes jeg virkelig, at du skal minde dig selv om, når du oplever ubehaget!

Jeg tror i hvert fald sagtens, at du kan klare det, og at det faktisk kan blive en sejr for dig at fremlægge. Så kan du måske også huske på den positive oplevelse næste gang du skal fremlægge. Nærmest alle mennesker der har gået i folkeskole, gymnasie eller lignende har prøvet at lave en fremlæggelse – også selvom det måske har været ubehageligt for dem. Det er tit en rigtig god øvelse at bevise overfor sig selv, at man kan mere end man tror.

Jeg hepper på dig. Husk at trække vejret. Og skriv gerne til os igen, hvis du får lyst til det.

Kærlig hilsen Jeppe

cyberhusebbes billede
Jeppe fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål