Fra usund til sund
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Hej. Jeg kunne godt tænke mig lidt hjælp. Jeg vil gerne være sundere men jeg spiser slik hver dag. Jeg skal også tage på. Jeg håber at du kan hjælpe. Hilsen S

Svar:
Kære pige 13 år.
Tak for din henvendelse.
Det jeg vil anbefale dig at spise i stedet for slik - er masser af tørret frugt - abrikoser, rosiner, figner og dadler - sammen med mandler, nødder og kerner. Du kan evt. lave gode kugler af disse ingredienser (a la energikugler).
I det hele taget er det vigtigt at sørge for at få gode former for fedtstoffer, via god kvalitet mayonaise (helsekosten) og via olivenolie samt kokosfedt.
Endelig vil jeg opfordre dig til at huske at spise en god portion morgenmad (groft brød, grød eller mysli), en god frokost, samt aftensmåltid - hvor du både får protein, kulhydrat og fedt til de 3 hovedmåltider - så sikrer du at dit blodsuklker ikke bliver lavt - og dermed kan du undgå sliktrangen.
God fornøjelse :-)
De bedste hilsner
Else Marie
Skrevet 24/9-08 af pige, 13 år