Forvirret/ gravid???
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej jeg tror jeg er gradvid... fordi for ca 2 or vi skulle komme ned men efter lidt tid gik vi ovenpå og fortsatte så med et kondom fordi vi ikke gjorde det første gang var fordi han ikke kunne finde det og troede hans romie havde taget det.. men ja jeg har hørt at man godt kan blive gradvid med pre-sperm fordi at nogle levende sædceller godt kan være sammen med dem og jeg fik ham til at komme 1 gange en time måske inden vi hvade sex så er bange for at der var nogle raske sæd-celler med.. Og siden har jeg haft lidt kvalme om morgen og når jeg prøvede og spise morgen mad kunne jeg slet ikke (har været snottet de sidste 5 dage så ved ikke om det Bare er fordi jeg er ved at blive syg)
Og så er der en anden ting min kæreste går på en efterskole som ligger så langt fra mig af så jeg ser ham ikke så tit jeg er bange for at han glemmer mig eller sådan noget fordi det gjorde han inden vi blev kærester så havde han noget med en anden men så skrev han det til mig og sagde at han var virkelig ked af det og at godt forstod hvis jeg ikke vil have noget med ham.. men jeg tilgav ham den ene gang og vi blev kærester det er 5-6 uger siden nu vi har set hinanden 2 weekender siden det var sådan noget være anden weekend noget men nu skal der gå 2 weekender før vi kan ses igen så jeg er bange for at han glemmer mig igen.. Og ved godt hvis han gøre det så fortjener han mig ikke og alt det der men jeg elsker ham ret højt så.. Og jeg er også bange for at jeg ender med at skrive noget forkert.. jeg ved ikke om det Bare er mig der tænker for meget over tingene det er det sikkert.. Jeg kan lige prøve og forklare noget om drengen for han er virkelig sød og sjov og jeg blev lidt ked af det den weekend hvor jeg lærte ham og kende fordi jeg var oppe og besøg min bedste veninde på den efterskole og han kom ind og talte med mig indtil jeg blev glad igen han har også sagt til mig at han synes jeg er fantastisk og at han elsker mig men ja måske er jeg bare en idiot der tænker for meget...

Svar:
Hej med dig.
Så vidt jeg forstår, så har du været sammen med en fyr, hvor han har været oppe i dig uden kondom og uden at få sædudløsning, men hvor han en time inden var kommet, og derfor er du nervøs for, om der har været levende sædceller i hans præ-sperm, som du kan være blevet gravid af. Samtidig har du har siden I var sammen haft lidt kvalme, men du ved ikke, om det er fordi du er gravid, eller fordi du er ved at blive syg.
Jeg kan ikke fortælle dig, om du er blevet gravid, for selvom chancen ikke er så stor, som hvis han var kommet mens han var oppe i dig uden kondom, så er der stadig en chance for det. Mit bedste råd vil derfor være at få taget en graviditetstest. Man kan vælge enten at købe en på apoteket eller at få lavet den ved lægen. Man skal dog være opmærksom på, at nogle af de tests, man køber på apoteket først kan give et korrekt svar, når det er tid til næste menustration, men spørg eventuelt personalet, hvis du er i tvivl.
Jeg kan se, at du er 15 år, og jeg tænker, at det er lidt en skræmmende situation at stå i. Hvis det er rigtigt, så kunne det måske være en idé at søge lidt støtte hos en veninde, din mor, en søster eller noget helt fjerde, så det er lidt nemmere at være i bekymringen lige nu. Alternativt skal du også være meget velkommen til at kigge forbi vores 1-1 chat, hvis du har lyst til at få det snakket igennem med en af vores søde rådgivere.
Jeg håber, at det var svar på dit spørgsmål, og jeg sender gode tanker din vej.
De bedste hilsner
Amanda