Forvirret
brevkassespørgsmål af
Nanna
21 år
Jeg elsker min kæreste rigtig højt, og kunne godt se os et sted sammen ude i fremtiden. Ved ikke helt hvor, men muligheden og potentialet er der helt sikkert. Vi har været kærester i 4 måneder nu. Situationen er nu, at jeg rigtig gerne vil på højskole, da jeg virkelig trænger til at få et break og møde nye mennesker. På samme tid, er jeg så bekymret for om vores forhold vil kunne holde til ikke at se hinanden så ofte. Jeg føler mig næsten overbevist om, at det vil være for hårdt, fordi vi nærmest savner hinanden helt vanvittigt, når vi har været fra hinanden en uge. Jeg kan ikke se hvordan jeg skal balancere en kæreste, et højskoleophold, venner og familie ved siden af hinanden, da min kæreste og jeg har brug for rigtig meget tid sammen. Og forstå mig ret, vi kan være sammen 2-3 dage 24/7 før jeg føler mit behov for at se ham er ‘opfyldt’. Derudover er jeg bekymret for, om nydelsen går af det, hvis jeg ikke kan dedikere mig hundredeprocent til opholdet. Hvis jeg bare savner ham hele tiden, hvilket jeg tror jeg kommer til i hvert fald den første måned, er det så virkelig det værd? Jeg har også tænkt om det gør en forskel, hvis jeg venter et halvt til et helt år, med at tage afsted. Vi er nemlig stadig et sted, hvor vi er meget nyforelskede og har brug for bekræftigelse og anerkendelse fra hinanden ofte. Men om jeg måske kommer mere ud af ‘boblen’ om et par måneder, så jeg kan fokusere mere på hvad jeg vil? Mine veninder siger ofte, om det virkelig er os, hvis vi ikke engang kan være adskilt et halvt år, hvilket det jo kan have til dels ret i, men ligenu føles det bare rigtigt at blive. Jeg har ladet mig fortælle til hudløshed, at man fortryder at man ikke tog på rejsen/højskoleopholdet pga en kæreste, uanset om man er blevet sammen eller ej. Og da jeg i forvejen føler mig lidt et sted, hvor jeg er blevet lidt ‘forladt’ af mine venner, tjl fordel for den ene rejser efter den anden, kunne jeg virkelig godt bruge nogle nye bekendtskaber. Det ville knuse min kæreste hvis jeg tog afsted, men samtidig vil det også knuse mig.Jeg prøver virkelig bare at finde hoved og hale i mine mange følelser. Hvad tænker i?

Svar:
Kære Nanna
Hvor er det bare dejligt at høre, at du har fået en kæreste, som du holder så meget af og nyder at være sammen med. Jeg kan samtidig også virkelig godt forstå, at det er en svær beslutning du står overfor, fordi der er så mange forskellige tanker og følelser at tage stilling til. Jeg vil derfor prøve at dele mine tanker omkring din situation, og jeg håber, at de måske kan hjælpe dig lidt nærmere en beslutning.
Først så lægger jeg især mærke til, at du skriver, at du trænger til at få et break og møde nye mennesker. Det synes jeg nemlig er en super vigtig pointe, fordi det fortæller om noget om, hvad du har behov for lige nu. Ligegyldigt hvor forelsket du er i din kæreste, og hvor meget han vil gøre for dig, så er det ikke et behov han kan dække. Din kæreste kan dække dit behov for intimitet og kærlighed, som også er utrolig vigtig, men han kan ikke gøre, at du får et break og møder nye mennesker. Så selvom du holder af din kæreste, så er spørgsmålet om du måske har nogle behov lige nu, som du ikke får dækket og skal prioritere, fordi de er vigtige for dig og din trivsel. Jeg bemærker nemlig også, at du skriver, at du er blevet 'forladt' af dine venner til fordel for rejser, og du godt kunne bruge nogle nye bekendtskaber. Det gør rigtig ondt, når man føler sig forladt af sine venner, fordi vores venskaber ligesom kæresteforhold fylder rigtig meget for os, som sociale væsner og er med til at skabe et tilhørsforhold, hvor man føler sig tryg til at dele ens tanker og følelser. Nu hvor dine gode venner rejser ud i verden, så mangler du måske nogen andre end din kæreste, som du kan være tæt med og snakke med om de ting, der fylder i hverdagen? På en højskole vil der være stor chance for, at du kan få dækket dit sociale behov, fordi der er en masse andre unge mennesker på din alder, som du kan lære at kende og bygge et venskab op med.
Et højeskole ophold vil på den måde give mulighed for, at du får et break og møder nye mennesker, men som du nævner, så kan det måske være svært 'at give sig fuldt ud' til højskoleopholdet, hvis du mærker et stort savn til din kæreste derhjemme. På den anden side så tror jeg, at de fleste vil mærke et stort savn til nogen hjemmefra, når de starter på en højskole. Det kan eksempelvis være, at man savner sin søskende, forældre, sportsklubben eller en rigtig god ven, og det er helt naturligt, fordi man starter op på noget nyt og er væk fra de vante trygge rammer. Jeg tror dog helt sikkert, at det vil blive nemmere med tiden. Savnet vil måske stadig være der, men efterhånden vil det aftage, fordi man vænner sig til de nye rammer og opbygger tillidsfulde relationer, der kan være med til at skabe tryghed. Og selvom du vil være langt væk fra din kæreste, så kan I eksempelvis sagtens snakke/skrive sammen hver dag, så I ved hvad der sker i hinandens hverdag, og I kan glæde jer til at se hinanden i weekenden. Afstand kan på den måde være en ok ting, fordi det giver mulighed for, at man mærker efter om man rent faktisk savner den anden, og man mærker glæden ved at se den anden, når man mødes igen. Så når du spørger om det er det værd, når du vil komme til at savne din kæreste hele tiden den første måned, så er mit svar JA. Jeg tror helt sikkert, at dit savn vil være det hele værd, fordi et højskoleophold vil være en kæmpe oplevelse for dig, og faktisk kan være med til at styrke du og din kærestes forhold.
Du nævner, at I lige nu er meget forelskede, og om det vil gøre en forskel at vente et halvt til et helt år med at tage på højskole, så du er kommet mere ud af 'boblen'. Jeg kan sagtens forstå din tankegang, for det kan være super svært ikke at kunne se hinanden lige når man har lyst, når man er nyforelskede. Det vil derfor, meget naturligt, være en udfordring for jeres forhold at være væk fra hinanden, men jeg tænker samtidig, at I kan få den bekræftigelse og anerkendelse, som du beskriver på en anden måde end ved at være sammen. Hvis du er afsted på højskole kan I eksempelvis anerkende og bekræfte hinanden gennem søde sms'er, billeder, telefonopkald inden sengetid eller ved at sende breve og pakker til hinanden. Der findes et hav af måder, hvor man kan vise, at man tænker på den anden, så der ikke er nogen tvivl om, at man stadig holder af den anden og savner personen. Selvom du tænker, at det vil være nemmere at tage valget om et halv til et helt år, så tror jeg i virkeligheden ikke, at det vil gøre den helt store forskel, for jeg tror du vil gå med de samme bekymringer, og dit savn vil formentlig ikke blive mindre af den grund.
Du skriver, at det vil knuse både dig selv og din kæreste, hvis du tager afsted, og jeg tror helt sikkert, du har ret i, at det vil være en svær udfordring for jer. Jeg tænker samtidig også, at I kan se det som en mulighed for, at I kan styrke jeres forhold og finde alternativer til, hvordan I kan vise hinanden jeres kærlighed uden at være fysisk tilstede.
Mit bedste råd er, at du mærker efter, hvad du har lyst til og derefter tager en snak med din kæreste om din beslutning. Jeg tror helt sikkert, at han vil forstå dig og være villig til, at I sammen finder en god løsning på situationen, hvis du vælger at tage afsted på højskole. Jeg håber du finder frem til den rigtig løsning for dig og ønsker dig pøj pøj med det hele.
Varme hilsner
Maren