forviert

brevkassespørgsmål

forviert

brevkassespørgsmål af
Anonym
9 år
Oprettet 4 år 2 uger siden

hej jeg er 9 år gamel og jeg har en kærste på 10 hun var hjeme hos mig os så hun gnuber sin tissekone på min tisseman men vi

har tøj på er det nomerlt

Svar:

Hej med dig.

Det er helt naturligt at du og din kæreste er nysgerrige på hinanden, ligger tæt og krammer hinanden. Men når det er sagt, så betyder det ikke, at I er klar til at have sex eller lave andre ting med hinanden uden tøj på.

Langt de fleste unge har først sex når de er 16 år, og der er flere og flere som venter til de er endnu ældre. Måske har du og din kæreste hørt om den seksuelle lavalder? Den handler om, at det kan være svært for børn og unge at forstå, hvad sex egentlig betyder for dem, før de er blevet 15 år.

Der er - ligesom dig og din kæreste måske føler lige nu - også andre børn og unge som føler sig klar til at udforske sex og hinanden, selvom de ikke er fyldt 15, og så kan det måske virke vildt svært, at skulle vente. Det er bare vrigtig igtigt at huske, at når man har sex, så er det noget andet end de tanker man gør sig, eller det man kan se i fjernsynet eller på nettet. Det handler om at lade en anden krydse en grænse, som kan føles meget voldsom, jo tættere man er på barndommen - som du og din kæreste stadigvæk er når I kun er 9 og 10 år. Når man er 15 år, er man noget tættere på voksenlivet, både fysisk og psykisk, og man har mere erfaring med alle de forandringer som puberteten bringer.

Jeg kan godt forstå, hvis det kan være svært for dig og din kæreste være tålmodig og vente, og nogle gange kan det måske føles som om, at man bare har helt vildt travlt med at blive ung og prøve nogle ting af. Men jeg vil virkelig anbefale dig, at du prøver at nyde den tid du har tilbage af barndommen. Alt det der med sex skal nok komme engang, helt af sig selv - der er ingen grund til at have travlt med det endnu.

Derfor er mit bedste råd, at du og din kæreste holder jer til det, som I allerede gør nu - nemlig at kramme og ligge tæt sammen, men med tøjet på.

Jeg håber, at du kunne bruge svaret.

Med venlig hilsen

Laura.

Lauraaaaas billede
Laura fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål