Fortabt
brevkassespørgsmål af
Pigen der føler sig fortabt
14 år
Jeg er en pige på 14 år. Jeg har kæmpet med mit liv lige siden jeg var 8 år gammel hvor jeg skulle begynde og passe på min lillebror. Jeg er blevet for hurtig voksen hvis man kan sige det sådan. Jeg har altid haft problemer med at finde en bedste veninde og har aldrig haft en. Jeg har lige mistet alle mine venner... jeg ved bare ikke hvad jeg skal gøre af mig selv. Jeg sidder i min seng, høre musik og kigger ind i min hvide væg. Jeg er meget hjælpsom. Jeg vil gerne have at alle har det godt og gør derfor rigtig meget for de forkerte mennesker. Jeg giver alt hvad jeg har uden at jeg for noget tilbage. Og nu har jeg ik mere at give af. Jeg er færdig. Min pakke småkager er tomme, min blomster have er fuldt med skidt, jeg er bare helt væk.
Jeg ved ik om i kan hjælpe men føler mig fortabt.

Svar:
Kære dig.
Først, vil jeg gerne fortælle dig, hvor vigtigt og flot, det er, at du har skrevet herind. Det er det første, og største, skridt i vejen mod at få det bedre - nemlig at række ud, fortælle det til nogen, bede om hjælp. Det kan for nogle virke som en lille ting, det at fortælle andre, hvordan man har det, men når man er i sådan en periode i sit liv, hvor kagedåsen er tom og blomsterhaven fyldt med skidt (som du så fint beskriver det), så kan det være helt ubegribelig svært at åbne op.
Når man, som du, er sådan én, der giver rigtig meget og generelt bruger meget energi på at sørge for, at andre har det godt, kan man nogle gange komme til at glemme sig selv og sine egne behov. Man kan komme til at glemme sig selv så længe, at det nærmest føles som om, man sådan pludseligt vågner op midt i en udmattelse - midt i følelsen af at være alene, fortabt og udmattet. Det går op for én, hvor længe man har manglet at få noget igen.
Når man er sådan én, som giver meget til andre, så har man måske ikke rigtig lært, hvordan man giver til sig selv. Måske man har ignoreret den halvtomme kagedåse i længere tid i stedet for at tage en pause, trække vejret, trække sig og bage nogle flere kager. Det er præcis det, jeg tror, du har brug for lige nu - bage nogle kager. Bruge noget tid på at finde ud af, hvordan du giver alt den omsorg, som du normalt giver til andre, til dig selv. Omsorg, hjælp, støtte og kærlighed er vigtigt, at man lærer at give til sig selv også.
Det er forskelligt fra person til person, hvordan man giver kærlighed og omsorg til sig selv. Nogle går lange ture, lytter til deres yndlingsmusik, maler, skriver, spiser deres yndlingsslik, ser en god serie, træner, går igang med en ny hobby. Mest af alt handler det om at lære at nyde sit eget selskab og på den måde lade op igen (bage flere kager). Vær god ved dig selv og indse, at du er din egen bedste og mest elskede ven.
En sidste ting, jeg gerne vil sige til dig, er, at det er okay ikke at være venner med og give til alle. Det er okay at vælge sine venner med omhu. Vælge dem, der også giver tilbage. Vælge dem, der gør dig glad og giver dig energi. Ikke dem, der dræner dig og spiser alle dine kager.
Find ud af at nyde dig selv og have nok i dit eget selskab, og del så ud af kagerne til de gode og omsorgsfulde mennesker, du helt sikkert nok skal finde. Husk dig selv.
Jeg håber, mit svar hjælper dig, og at du får det bedre snart. Du må altid skrive igen og komme i chatten, hvis du har brug for en snak.
Sophie