Forstoppelse.

brevkassespørgsmål

Forstoppelse.

brevkassespørgsmål af
Anna
18 år
Oprettet 6 år 3 måneder siden

Hej brevkassen. Jeg har altid haft lidt med min mave og afføring igennem min barndom, men nu lider jeg rigtig meget af stoppelse. Der kan godt gå flere dage/uger før jeg kommer af med afføring. Jeg tager afføringsmiddel for at komme af med afføring og har taget det længe, men ikke hver dag, men når jeg tager det får jeg diarre men det er det der virker for, at jeg kommer af med afføring. Jeg har haft anoreksi, hvor jeg tog afføringsmiddel for at blive tømt ud og tabe mig. Nu er anoreksien vendt tilbage, og jeg tager stadig afføringsmiddel men ikke hver dag. Er der noget jeg kan gøre for at få min mave og afføring normal igen? Er lidt bange for, at min mave ikke kan blive normal igen. Håber ikke det er for indviklet det jeg har skrevet.

Svar:

Hej,

Der er ingen tvivl om at en spiseforstyrrelse sagtens kan være forklaringen på dine maveproblemer. Hvis der kommer for lidt mad og væske ind i tarmene, så kommer der også for lidt ud igen. Derudover kan en alvorlig spiseforstyrrelse give fejlernæring og dermed problemer med at organerne (og dermed også tarmene) ikke fungerer ordentligt. Det kan give nogle alvorlige problemer både på kort og på lang sigt. Jeg vil derfor bede dig om at booke en tid hos din læge eller ham/hende, som har hjulpet dig igennem din spiseforstyrrelse tidligere. Jeg håber at du vil lytte til mit råd.

Mvh

Niclas, Læge

Niclass billede
Niclas fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål