Forstår ingen: er jeg pædofil?
brevkassespørgsmål af
Mand
20 år
Hej Cyberhus
Har længe ville spørge, fordi det er noget der kan have kæmpe betydning for min hverdag.
Jeg er 2-3 gange i ugen fdf-leder for mellem 5-10 børn og unge mennesker. Her har synes jeg selv fået bygget tillid op. MEN! Jeg tror jeg er pædofil eller lign. Jeg kan ikke undgå at kigge på røv, men det er dog uanset hvornår og på hvem, altså både voksne og børn, og det også i fritiden. Kan også få gange se det for mig at tanker om folk nøgne, igen både voksne og børn, men alle kan vel have . Er det pædofili den del med børnene eller skal jeg tage det helt roligt?
Kan godt uddybe hvis det ikke giver mening
Vh en forvirret mand på 20

Svar:
Hej med dig
Tak fordi du skriver herind med dit spørgsmål. Jeg kan godt forstå, at du føler dig forvirret. Jeg synes det er godt, at du er opmærksom og skriver herind for at snakke om det. Jeg håber mit svar vil hjælpe dig, fordi jeg er helt med på, at det kan have kæmpe betydning for din hverdag.
Jeg tænker, at det afgørende er, om du har seksuelt ophidsende fantasier eller seksuel tiltrækning til børn. Jeg synes det er lidt svært at læse ud fra dit spørgsmål, om du føler dig seksuelt tiltrukket af børn, eller om du bare griber dig selv i at kigge på alle folks numser og forestille dig dem nøgne. Hvis du bare kigger på folk i alle aldre og forestiller dig dem nøgne, ville jeg ikke mene, at du har grund til at tro, at du er pædofil.
På nogle tidspunkter i ens liv, kan man være mere eller mindre optaget af seksualitet. Det kunne være sandsynligt, at du, en 20 årig mand, er i en periode, hvor dine tanker er på seksualitet og sex, og at det påvirker den måde, du forholder dig til omverdenen på. Og det tænker jeg ikke umiddelbart, der er noget i vejen med - så længe du ikke handler på det uden samtykke eller mod mindreårige.
Hvis du derimod har seksuelle fantasier eller lyst til at have seksuelt samvær med mindreårige, er det en anden sag. Hvis det er tilfældet, vil jeg anbefale dig at kontakte din læge, så du kan få kontakt med en psykolog. Så vil du sammen med psykologen kunne arbejde på at finde en måde at håndtere din seksualitet uden at krænke andre.
Jeg håber mit svar gav mening for dig. Du er meget velkommen til at logge på vores chat tirsdag, onsdag eller torsdag mellem 18 og 21 eller onsdag mellem 13 og 16. Så vil du kunne uddybe og få et mere præcist svar, hvis du har behov for det.
De bedste hilsner fra
Karoline