Forskellig størrelse på bryster
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Hej
jeg har fornyelig lagt mærke til at mit ene bryst er lidt større end det andet. Jeg tror stadig mine bryster vokser fordi jeg for 1/2 år siden brugte en a skål og nu bruger jeg b skål. Er det noget som retter sig ud, så de bliver samme størrelse? Og hvornår stopper bryster med at vokse? Har hørt at man er tilbøjelig til at få noglelunde samme størrelse bryster som min mor og ved hun bruger en d skål.

Svar:
Kære du.
Tak for dit gode spørgsmål! Der er mange piger og kvinder som på et tidspunkt har tænkt på det samme. Og det korte svar er, at det er HELT normalt at ens bryster ikke er lige store. Det er sådan for langt de fleste og som regl er det kun en selv, der bemærker det. Det er altså normalt at brysterne i perioder vokser med lidt forskellig hastighed. Det vil udjævne sig med tiden og når de er færdig udvokset,vil de være cirka lige store.
Brysterne begynder at vokse, når man kommer i puberteten og begynder at udskille hormonet østrogen. Brysterne vil som regl vokse til omkring 20-års alderen.  Jeg kan ikke svare dig sikkert på, om du får en D-skål som din mor, det vil tiden vise. Hos nogen vokser brysterne mest i starten, hos andre mere senere i puberteten.
Håber det var et svar du kan bruge!
Mange hilsner fra Gerda