Forsinket mens, fortrydelsespille og p-piller
brevkassespørgsmål af
Line
15 år
Hej, For omkring en måned siden, havde min kæreste og jeg sex, hvor kondomet uheldigvis sprang, og min kæreste kom oppe i mig. Jeg tog to dage efter en fortrydelsespille, og pletblødte noget brunt blandet med blod cirka en uge efter vi havde sex, og jeg blødte i 3 dage. Min menstruation er nu en uge forsinket, men har ikke som sådan den store angst for at være gravid, da det skulle være meget normalt at ens menstruation bliver ureglmæsig, efter man har taget en fortrydelsespille, men er der stadig muligheden for, at jeg er gravid, nu hvor min mens er forsinket?? Jeg skal begynde på p-piller, men lægen sagde, at jeg skulle starte på mine p-piller den første dag min menstruation kommer, men nu er den jo forsinket, så må jeg starte på mine p-piller selvom min mentruation ikke er kommet, og hvad nu hvis jeg faktsik er gravid, vil p-pillen så overse det, og gøre at min menstruation alligevel kommer??

Svar:
Kære Line
Fortrydelsespillen er 98-99% effektiv - det vil sige at der er en 1-2% chance for at man kan blive gravid alligevel. Hvis du vil være 100% sikker må du tage en graviditetstest. Det er helt rigtigt at menstruationen kan blive lidt uregelmæssigt efter man tager en fortrydelsespille. Man kan godt starte på p-piller når som helst i sit cyklus, men det er bedst at man starter sammen med sin menstruation for ikke at forstyre sin cyklus. Hvis man starter på p-piller og er gravid, vil det ikke afbryde graviditeten. Man vil heller ikke få en normal menstruation, men kan blive snydt af pletblødning. Jeg håber det hjælper. Pas godt på dig selv!
Mange hilsner
Lise