Forsinket mens?

brevkassespørgsmål

Forsinket mens?

brevkassespørgsmål af
Rikke
13 år
Oprettet 6 år 4 måneder siden

Jeg vil gerne spørge om man kan ha sex selvom man ik har fået mens endnu? Ved ik om jeg er unormal min lillesøster fik det da hun var 11 men jeg har stadig ik fået det.

Svar:

Hej med dig

Tak for dit apørgsmål. Jeg kan forstå at du er i tvivl om hvorvidt du kan have sex selvom du ikke har fået din første menstruation.

Man kan sådan set sagtens have sex uden at have haft sin menstruation, der sker ikke nogen nævneværdig fysisk ændring umiddelbart i forbindelse med menstruation og hvis man er uheldig kan man faktisk også blive gravid selvom man ikke har haft sin første menstruation.

Så mine anbefalinger til første gang man skal have sex vil være de samme som til dem der har haft menstruation; lær at kende hinanden først, så I er trygge ved hinanden og sikker på at begge to har lyst, brug beskyttelse og undgå at være påvirkede.

Hvad angår tidspunktet for din første menstruation kan der sagtens være nogle års forskel mellem søskende, men jeg vil tro at du får den inden for et år.

Håber du kan bruge mit svar.

Med venlig hilsen

Morten

MortenSs billede
Morten fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål