Former
brevkassespørgsmål af
J
13 år
Hej... Det er fordi at jeg gik i puberteten meget tidligt så har rigtig gode former ifølge drenge, store bryster og stor røv men ja det er fordi jeg føler at alle drenge kun vil have mig begrund af min krop og når jeg endelig finder en der ikke vil så laver han en eller anden dum fejl som han sikkert ikke tænker over men det gør jeg så plz hjælp og en ting mere det er fordi jeg godt kan lide at gå i stramt tøj nogle gange også kalder alle mig for luder fordi man kan se mine former men så når jeg går i løs tøj kan man stadig se mine former også føler jeg mig utilpas

Svar:
Hej J
Desværre er det jo sådan, at  alle ikke modnes på samme tid, og jeg tænker, at det altid er svært at være den første, og derfor ender man med de frustrationer, som du netop gør lige nu. Det, der gør det svært, er jo grundlæggende, at der sker noget med din krop, som drengene selvfølgelig ligger mærke til. Drengene der tilfældigvis også er i puberteten, og som måske selv har mærket forandringer på egen krop. Om ikke andet er det bare en periode, hvor der hos begge køn opstår en interesse for det modsatte køn. Jeg forstår dine frustrationer.
Jeg tænker ikke nødvendigvis at drengene kun vil have dig pga. dit udseende, men det kan godt føles sådan, og det kan også godt være at dine former er det vigtigste for nogle af drengene. Det er heldigvis noget der ændrer sig med tiden, men særligt i starten af puberteten kan det visuelle godt fylde rigtig meget, fordi det hele er så nyt. På et tidspunkt finder de fleste drenge ud af at det ikke kun er  det ydre, men hele pakken der er vigtig, og så bliver personligheden det der fylder mest.
Det med at de kalder dig luder, er selvfølgelig ikke i orden.  Måske skyldes det drengenes manglende modenhed og deres kejtede forsøg på at opnå enten din eller kammeraternes opmærksomhed.  Måske har de ikke en forståelse af hvor nedladende og sårende det kan føles for dig, eller andre de siger det til. Når de kalder dig luder, er det dem der er helt galt på den, og dem der gør noget forkert, og derfor tænker jeg ikke at du skal begynde at gå i løst hængende tøj af den grund. Du gør intet forkert, det er drengene der skal ændre noget...ikke dig.
Jeg synes du skal overveje at tage en snak med din lærer, om at drengene kalder dig luder. Det kunne godt lyde som om I kunne have glæde af at have en fælles snak på klassen, om hvordan man taler til hinanden, og passer på hinanden.  Det fremgår ikke af dit spørgsmål om I på klassen har talt om det at være i puberteten og sexualitet, men det kunne måske være en ide at du forklarede din klasselærer, hvordan du føler det lige nu., så du ikke skal gå alene med det her. Den lærer kunne starte en fælles snak på klassen omkring hvordan man bedst behandler hinanden i den svære tid i puberteten og undgår at såre hinanden.  Både din og resten af klassens trivsel er nemlig også jeres læreres ansvar.
Dine former og det tøj du går i, er præcis som det skal være. Det er de her drenge der er forkert på den. Det er i hvert fald vigtigt at vide. Jeg håber du vil prøve at snakke med din lærer, så du ikke skal leve med at blive behandlet på den måde mere.
Håber du kan bruge mit svar til noget, ellers må du endelig skrive igen
De bedste hilsner Lisa fra Cyberhus