Forkert vennegruppe.
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Til at starte med ville jeg på forhånd sige tak!
Hej! Jeg er en dreng på 14år, som er i lidt i tvivl.
Jeg er en person som sagtens kan underholde mig selv og har derfor ingen problemer med at være alene. Det er jeg faktisk glad for. Men jeg følte at jeg måske var lidt for ofte alene.
Derfor valgte jeg at opsøge en gruppe og en masse nye venner! Da jeg godt kan være lidt speciel og interessere mig for en masse andre ting som ikke lige er fodbold, havde jeg ikke forventet det ville udvikle sig til noget.
Det gjorde det så og jeg blev en rigtig vellidt person i gruppen både af drengene og pigerne. Jeg begyndte at blive inviteret til alle festerne og få nogle rigtig gode venner. Nu var jeg en fast del af gruppen
Det der så undre mig er at jeg føler jeg selv skal “invitere” mig selv til ting. Det er tit mig der foreslår om vi ikke skal lave et eller andet i drengegruppen.
Når de andre laver et eller andet kommer jeg for det meste med, men det er tit fordi jeg hører om det og så spørger ind til det. Det giver lidt følelsen af at blive glemt når vi ikke er sammen, men alene  derhjemme. Lidt som om man man bliver glemt ligeså snart vi ikke kan se hinanden længere.
Jeg kan godt leve med det sådan, men savner en gruppe hvor der er nogle der har samme interesser som mig og man bare ved at vi alle er her for hinanden.
Min far fx. har sådan en gruppe og det har han haft siden han var lille.  Han fortæller en masse fede oplevelser de har haft sammen, rejser, skruget i knallert osv.
Jeg har en gruppe hvor vi er der for hinanden men det er hele tiden fodbold og mobil telefon. Ville så gerne finde en gruppe ligesom min fars det er bare svært nu hvor alle spiller Fortnite og alle de der ting.

Svar:
Hej med dig.
Mange tak for dit brev. Hvor er det godt, at du har skrevet herind og delt dine tanker og spørgsmål omkring venskaber og vennegrupper. Jeg tror, at vi alle indimellem vil stoppe op og tænke over de venskaber man har, om man deler de samme interesser og hvad ens venner betyder for en. Derfor er det helt forståeligt, at du er lidt i tvivl omkring alt det her med venner.
Først og fremmest lyder det rigtig dejligt, at du er en person som sagtens kan underholde dig selv, og at du ikke har nogle problemer med at være alene. Det kan jeg godt forstå, at du er rigtig glad for og det skal du bare fortsætte med at være. Det er rigtig sundt, at man kan finde ud af at være alene og godt kan nyde at være i sit eget selskab. Det siger noget om, at du hviler i dig selv. Det skal selvfølgelig helst være sådan, at man selv synes at balancen mellem at være alene og social er god, og passer til den man er. Det kan være meget forskelligt fra person til person, og det kan også variere, hvor meget man har brug for at være enten alene eller være social, alt efter hvordan man er, og hvordan man har det.
Du fortæller, at du følte, at du måske lidt for ofte var alene. Det er aldrig særlig rart at føle sig alene eller måske ligefrem ensom. Derfor lyder det som det helt rigtige du gjorde ved at opsøge en gruppe, og at du på den måde fik en masse nye venner! Hvor er det mega sejt og modigt, at du kastede dig ud i det, og at det udviklede sig til at du fik nogle nye venner og blev en rigtig vellidt person i gruppen. Især når det ikke lige var det, du havde regnet med ville ske. Jeg tror, at der er rigtig mange som ville have haft svært ved at turde gøre det, som du har gjort, fordi man ville have været bange for at blive ignoreret eller blive afvist. Derfor kan du være rigtig stolt af dig selv over, at du opsøgte nogle nye venner!
Du fortæller også, at det undrer dig, at du føler, at du selv skal invitere dig selv med til forskellige ting, og at det tit er dig selv der foreslår, om I skal lave noget sammen i drengegruppen. Du skriver, at du for det meste kommer med, men at det som regel er fordi, at du hører om det og derfor selv har spurgt ind til det. Jeg kan godt forstå, at det giver dig en følelse af at være blevet glemt eller overset, og den følelse er aldrig særlig rar at have. Det får mig til at tænke på, om det er noget du har sagt i drengegruppen? Det kan være, at de andre ikke tænker over det på samme måde som du gør, og at de derfor lige skal mindes om, at de skal huske også at invitere dig. Er der mon en eller to af drengene i gruppen, som du svinger lidt bedre med og som du vil have lyst til at snakke med det om? Der ligger helt sikkert ikke noget i at de kan glemme at invitere dig, og derfor kan det måske være meget rart at snakke med en af drengene om det, og så kan han være ekstra opmærksom på at huske at invitere dig med næste gang.
Du fortæller, at du savner at have en gruppe hvor der er nogle der har de samme interesser som dig selv og hvor du ved, at I altid er der for hinanden. Det er altid dejligt at være i et fællesskab, hvor man kan dele nogle af de samme interesser, lave dem eller snakke om ens fælles interesser. Som mennesker er vi sociale væsener som har brug for at have et tilhørsforhold til andre, og derfor kan det fylde rigtig meget at finde de rigtige venner, der passer til en selv og den man er. Det er altså helt naturligt, at du også godt kan tænke dig at finde en gruppe venner, hvor I kan dele nogle fælles interesser. Nu ved jeg ikke hvad dine interesser er, men det kan være, at du kan finde nogle fælleskaber igennem dine interesser? Det kan være igennem forskellige fritidsklubber, ungdomsskoler eller foreningsklubber måske.
Du skriver, at du er 14 år. På baggrund af din alder går jeg ud fra, at du går i folkeskole og at du bliver færdig om et par år. Jeg ved ikke hvad dine planer er når du bliver færdig? Men de fleste starter enten på en efterskole, en gymnasiel uddannelse eller andre forløb, hvor man er tilknyttet i længere tid. Uanset hvad dine planer er og hvad du skal, er det i hvert fald oplagte muligheder til at lære nogle nye mennesker at kende og få en ny vennegruppe. Der er mange som oplever, at de igennem livet får nye venner og måske også mister nogle af de gamle venner man har haft. Vi udvikler os jo hele tiden, og måske særligt i den alder du har nu og en del år frem. Oveni det vil man også opleve at komme igennem en masse skift fra en skole til en anden skole, fra et job til et andet, man flytter hjemmefra og flytter måske til en anden by end den ens venner flytter til osv.
Det kan være rigtig dejligt at have forskellige vennegrupper, hvor man kan lave og snakke om forskellige ting. Nogle venner er måske gode at snakke med, nogle venner er gode at lave ting sammen med og andre venner er måske bedre at stene sammen med. Du kan jo prøve dig lidt frem og så er jeg sikker på, at du nok også skal finde nogle venner, som deler nogle af de samme interesser som du selv har. Du har i hvert fald allerede taget et stort skridt ved at opsøge en ny vennegruppe, og så skal resten helt sikkert også nok komme.
Jeg håber, at du kunne bruge mit svar og hvis du har brug for flere råd, er du altid velkommen til at skrive i vores 1-1 chat.
De bedste hilsner fra
Gro.