Forkølelsessår?

brevkassespørgsmål

Forkølelsessår?

brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Oprettet 5 år 9 måneder siden

Hej cyperhus. Jeg har denne uge haft utrolige tøre mundvige. Som gør ondt når jeg åbner min mund højt. De er lidt røde med død hud der kan kradses af. Jeg har prøvet at putte stærkt creme på som skulle hjælpe til forkølelsessår men det har ikke virket? Kan det så være det?

Svar:

Hej!

Umiddelbart lyder det ikke som forkølelsessår. Forkølelsessår skyldes herpesvirus, som de fleste danskere har fået på et eller andet tidspunkt i løbet af deres liv.  Det kommer altid det samme sted/ de samme steder på ens læber og kommer så i udbrud i løbet af ens liv - typisk når man er syg ( fx forkølet) ,stresset, sover for lidt eller bare helt tilfældigt. Et forkølelsessår starter med en brændende, prikkende fornemmelse efterfulgt af, at området hæver op og så kommer der små blister/blærer på, der kan springe/springer og så får man såret, der efterfølgende skal hele op. Creme mos forkølelsessår( som fx zovir) skal smøres på allerede fra start, og kan så forhåbentlig forkorte forløbet lidt. Det du har nu lyder som tørre mundvige, og udfordringen er, at det kan tage noget tid inden det heler op - netop fordi, at det sidder hvor det sidder og hele tiden springer op, når du åbner munden. Det skal have ro og fred og masser af fed creme/læbepomade.

Håber du kunne bruge mit svar.

Venlige hilsener

LærkeTAs billede
Lærke har svaret på dette spørgsmål